Különleges Bánásmód (DE-Journals)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A folyóirat a DE-journals platformon keresztül jelenik meg és a https://ojs.lib.unideb.hu/kulonlegesbanasmod címen érhető el.
Böngészés
Különleges Bánásmód (DE-Journals) Szerző szerinti böngészés "Abari, Kálmán"
Megjelenítve 1 - 6 (Összesen 6)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető FEJLESZTŐPROGRAMOK EGYMINTÁS LONGITUDINÁLIS VIZSGÁLATÁNAK MATEMATIKAI STATISZTIKAI HÁTTERE(2016-03-30) Mező, Ferenc; Máth, János; Abari, Kálmán; Mező, KatalinThis paper offers methodological guidance to the mathematical-statistical analysis of one sampled longitudinal study of development programs. After summarising the basic terms we: a) show a simple algorithm to choice adequate statistic tests, b) present R commands of these statistic tests (note: R is a downloadable free software), and c) give suggestions about how we can interpret the results of statistical calculations done by this software.Tétel Szabadon hozzáférhető FEJLESZTŐPROGRAMOK EGYMINTÁS, KRITÉRIUMORIENTÁLT HATÁSVIZSGÁLATÁNAK MATEMATIKAI STATISZTIKAI HÁTTERE(2015-09-30) Mező, Ferenc; Máth, János; Abari, Kálmán; Mező, KatalinThis paper offers methodological guidance to the mathematical-statistical analysis of criterium-oriented effectiveness studies (in case of examining one sample, when we compare the observed values to a criterium value of a development plan) of development programs for children who need special treatment. We provide practical help to choose the adequate mathematical-statistical test for examining differences in the case of one sample (see: Abari et all, 2015), to create commands for R statistical software, as well as to the interpretation of R results.Tétel Szabadon hozzáférhető FEJLESZTŐPROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATÁNAK MATEMATIKAI STATISZTIKAI ALAPFOGALMAI(2015-03-30) Máth, János; Mező, Ferenc; Abari, Kálmán; Mező, KatalinPedagogues, kindergarten pedagogues, special needs teachers (also known as remedial teachers), and psychologists – just a few of those people who can create and use development programs. These programs are expected to be proven in their effects by using mathematical analysis. However, it doesn’t happen in every case – partly due to a shortage of definitions of mathematical statistics, methodology problems, and expensive software. This paper is a theoretical summary of the mathematical-statistical analysis of effectiveness studies of remedial courses designed for those who live with special needs.Tétel Szabadon hozzáférhető FEJLESZTŐPROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATÁT SZOLGÁLÓ ADATBÁZISOK SZERKEZETE EGY INGYENES STATISZTIKAI SZOFTVERBEN: AZ R-BEN(2015-06-30) Abari, Kálmán; Mező, Ferenc; Mező, Katalin; Máth, JánosIn order to carry out effectiveness study of the development programs (e.g. education, children with special needs) based on mathematical-statistical methods, the following factors are important: 1) you need some basic mathematical definitions (Math et all., 2015), 2) a statistical software (e.g.: the ’R’) at a reasonable price, 3) some experience in working with this software. The ’R’ is free downloadable software (that can be applied in mathematical-statistical calculations too) which can be a very useful instrument of research of children who need special treatment. This paper provides a practical solution in connection with the last two factors and introduces language ’R’ and its possibilities.Tétel Szabadon hozzáférhető FEJLESZTŐPROGRAMOK ÖNKONTROLLOS HATÁSVIZSGÁLATÁNAK MATEMATIKAI STATISZTIKAI HÁTTERE(2015-12-30) Mező, Ferenc; Máth, János; Abari, Kálmán; Mező, KatalinThis paper offers methodological guidance to the mathematical-statistical analysis of self-controlled (pre-test - development - post-test type) effectiveness studies of development programs written for children who need special treatment. After summarising the basic terms we show what kind of commands can be given to a downloadable free software (it is the R language), and how we can interpret the results of statistical calculations done by the software.Tétel Szabadon hozzáférhető VIZSGÁLATI ÉS KONTROLLCSOPORTOT EGY ADATFELVÉTELI ALKALOM ALAPJÁN ÖSSZEHASONLÍTÓ HATÁSVIZSGÁLATOK MATEMATIKAI STATISZTIKAI HÁTTERE(2016-06-30) Mező, Ferenc; Máth, János; Abari, Kálmán; Mező, KatalinOne kind of effectiveness study of developmental programs compares results of an experimental group and a control group (when the data collecting happened only once). This paper offers methodological guidance to choose, apply and interpret adequate mathematical statistic analysis of these studies. Using R environment (this is a downable free software) is recommended to compute statistical results.