Repozitórium logó
  • English
  • Magyar
  • Bejelentkezés
    Kérjük bejelentkezéshez használja az egyetemi hálózati azonosítóját és jelszavát (eduID)!
Repozitórium logó
  • Kategóriák és gyűjtemények
  • Böngészés
  • English
  • Magyar
  • Bejelentkezés
    Kérjük bejelentkezéshez használja az egyetemi hálózati azonosítóját és jelszavát (eduID)!
  • Digitális könyvtár
  • Hallgatói dolgozatok
  • PhD dolgozatok
  • Publikációk
  1. Főoldal
  2. Böngészés szerző szerint

Szerző szerinti böngészés "Varga, Eszter"

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 52)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    A Modular Synthetic Approach to Isosteric Sulfonic Acid Analogues of the Anticoagulant Pentasaccharide Idraparinux
    (2016) Mező, Erika; Eszenyi, Dániel; Varga, Eszter; Herczeg, Mihály; Borbás, Anikó
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    A szülői beszédtempó hatása a gyermek beszédpercepciójára
    (2018) Varga, Eszter
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az artikulációs zavar hatása az első osztályos tanulók olvasás- és íráselsajátítására
    Kissné Kun, Erika Hajnalka; Varga, Eszter; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat az artikulációs zavar hatását vizsgálja olvasás- és íráselsajátításra. 25-25, 4000 fő alatti településen lakó első osztályos artikulációs zavarral küzdő gyermek és osztálytársainak vizsgálata, eredményeik összehasonlítása többféle szempont alapján. Paraláliás és diszláliás tanulók teljesítményének összehasonlítása. Tévesztések elemzése, a csoportokra jellemző hibatípusok meghatározása. Olvasásban és írásban elért eredmények összehasonlítása. Az artikulációs zavarban érintett hangzók és a feladatokban vétett hibák összehasonlítása. Szociokulturális háttér befolyásoló hatásának vizsgálata.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Assessing the risk of rapid radiographic progression in Hungarian rheumatoid arthritis patients
    (2021) Végh, Edit; Gaál, János; Géher, Pál; Gömöri, Edina; Kovács, Attila; Kovács, László; Nagy, Katalin; Feketéné Posta, Edit; Tamási, László; Tóth, Edit; Varga, Eszter; Domján, Andrea; Szekanecz, Zoltán; Szűcs, Gabriella
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Assessment of two prophylactic fluid strategies in aneurysmal subarachnoid hemorrhage: a randomized trial
    (2020) Gál, Judit; Fülesdi, Béla; Varga, Dávid; Fodor, Babett; Varga, Eszter; Siró, Péter; Bereczki, Dániel; Szabó, Sándor; Molnár, Csilla
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Az artikulációs terápia értelmezése az IPOO-modell alapján
    (2019) Varga, Eszter
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Az augmentatív és alternatív kommunikáció megjelenése az értelmileg akadályozott gyermekeket ellátó óvodákban
    (2018) Varga, Eszter
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Bell-féle paresis kezelésének tanulmányozása a Debreceni Egyetem Klinikai Központ Neurológiai Klinikán
    Varga, Eszter; Rab, Tibor Csaba; DE--Népegészségügyi Kar; Lukács, Balázs; Molnár, Márk
    A Bell-féle, féloldali arcidegbénulás leggyakrabban a felnőttkorosztályt érinti. A bénulásban szenvedő betegek fizikai korlátozottság mellett, számos pszichés, érzelmi kihívással is szembesülnek. Vizsgálatunk célja a Bell- féle bénulás kezelésének tanulmányozása a primer egészségügyi ellátás keretein belül, a Debreceni Klinika Központ Neurológiai Klinikán. Diplomamunkánk során tanulmányoztuk a Bell-féle bénulás kialakulását befolyásoló tényezőket, illetve a bénulás pszichére mért hatását pácienseink körében. Továbbá kutattuk, hogy lenne-e igény pszichológus bevonására az alapellátásban résztvevő team tagok körében.
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Célzott mozgásprogram óvodás korú gyermekek testtartásának és egyensúlyának fejlesztésére
    Balog, Luca; Varga, Eszter; Debreceni Egyetem::Népegészségügyi Kar; DE--Népegészségügyi Kar; Lukács, Balázs; Nagy, Henrietta; Debreceni Egyetem::Népegészségügyi Kar
    Sokszor már óvodás korú gyermekeknél is megfigyelhetőek a mozgásszegény életmód miatti tartásgyengeségek, amik az iskolás évek megkezdésével csak rosszabbodnak. Diplomamunkám célja ezen tartáshibák kiküszöbölése, illetve a gyermekek bevonása egy célzott testtartás-és egyensúlyfejlesztő mozgásprogramba. Kutatásomat 2019 szeptembere és 2020 januárja között végeztem el a szolnoki Szent Tamás Görögkatolikus Óvoda gyermekei körében.Mind a kontroll, mind az intervall csoportban 10-10 gyermek vett részt. Célom volt olyan gyakorlatok alkalmazása, amellyel egy rendkívül erős törzsizomfűzőt tudok kialakítani, illetve a korai tartáshibák miatt kialakuló egyensúlyzavarok megfékezése is. A két mérés során felmértük a gyermekek testtartását, core izomzat erejét, statikus és dinamikus egyensúlyozó képességét. A 15 alkalmas terápiában résztvevő óvodások értékeiben sokkal nagyobb mértékű javulás következett be, mint a kontroll csoport tagjainál, így kijelenthetjük, hogy a program pozitív irányú hatást gyakorolt a gyermekek testtartására és egyensúlyára
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Centralizáció-decentralizáció OECD mutatók tükrében
    (2013) Kardos, Katalin; Varga, Eszter
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    A családok mesélési szokásai és gyógyító mesékkel kapcsolatos élettapasztalataik
    Baloghné Halász, Irma; Varga, Eszter; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A meséknek nagyon fontos helyet kellene betölteniük minden család életében. A mesék segítségével olyan értékeket adhat át a szülő a gyermekének, amellyel segíti az érzelmi, értelmi, erkölcsi, anyanyelvi, kommunikációs fejlődését, közösségi, szociális érzelmek alakulását, ismeretek megszerzését és biztosítja az élményforrást, az esztétikumot. Továbbá fejleszti a látást, a hallást, a koncentrációs képességet, a hallott szöveg megértését, a logikus gondolkodást, a szókincset, a kreativitást és a fantáziát. Szakdologazatomban bemutatásra kerül, hogy a mesének milyen fontos szerepe van egyben a gyermek nevelésben és az érzelmek fejlesztésében is, illetve hogyan meséljünk a gyermekeknek, mire figyeljünk oda és milyen hibákat ne kövessünk el. Bemutatásra kerül, hogyan tudnak a mesehősök és a mesék segítséget nyújtani a gyermekek érzelmeinek a feldolgozásában, hogyan oldja fel a gyermekben a félelmeket és a feszültséget. Miként tud a szülő segíteni csak a mesék segítségével, abban, hogy a gyermeke meg tudjon birkózni a félelmeivel, szorongásaival és azokat meg tudja szelídíteni. Feldolgozásra került több pszichológus évtizedes szakmai tapasztalata, ami segítséget nyújt a szülőknek és pedagógusoknak, hogyan alkalmazzák a mesék gyógyító erejét sikeresen, ahhoz, hogy az a gyermek érzelmi és értelmi fejlődését segítse elő. Továbbá ezzel a kutatási munkával szeretném alátámasztani vagy megcáfolni azon hipotéziseimet, miszerint azt feltételezem, hogy, minél magasabb a szülők iskolai végzettsége, annál valószínűbb, hogy olvasnak a gyermekeknek gyógyító meséket…
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Dicsérjek vagy sem? Hogyan tegyem?
    Varga, Eszter; Péter-Szarka, Szilvia; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Hogyan hatnak a különböző tanári teljesítmény-visszajelzések? A nem megfelelően alkalmazott dicséretek teljesítményorientált gondolkodásmódot idéznek elő a gyermekekben. A gondolkodásmód pedig meghatározó tényező későbbi tanulói attitűdjük kialakulásában. A demotiváció elkerülése érdekében a képességek dicséretét el kell hagynunk. Ahhoz, hogy fejlődésorientálttá váljon egy diák verbálisan jutalmaznunk kell erőfeszítéseit. Ezáltal megtanulja, hogy tudása nem stabil, állandó tényező, megfelelő munkával fejleszthető.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Evaluation of clinical outcome, treatment compliance and tolerability of adalimumab in patients with active rheumatoid arthritis, psoriatic arthritis and ankylosing spondylitis in Hungary: results from EviraEast, a multi-country, multi-center post marketing observational study
    (2014) Poór, Gyula; Géher, Pál; Drescher, Edit; Juhász, Péter; Keszthelyi, Péter; Kovács, László; Nagy, Orsolya; Rojkovich, Bernadette; Ruzicska, Éva; Schnaider, Tamás; Szántó, Sándor; Sütő, Gábor; Varga, Eszter
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Facialis paresis konzervatív kezelése parotis műtét után
    Nagy, Tünde; Varga, Eszter; DE--Népegészségügyi Kar; Vincze, Boglárka
    A perifériás facialis paresis döntően a felnőtt korosztályt érintő megbetegedés, mely az esetek nagy részében maradványtünet nélkül gyógyul. A féloldali arcidegbénulás során a homlokráncolásért, szemhéjcsukódásért, orr felhúzásért és a szájmozgásokért felelős izmok, illetve bizonyos esetekben a nyelv elülső 2/3-a is érintett lehet. Esettanulmányunkban egy több mint 1,5 éve fennálló arcidegbénulás kezelési lehetőségeit vizsgáltuk. Az arcidegbénulás kezelési protokollját, mely elektroterápiás kezelést tartalmaz, kiegészítettük arcmasszázzsal és hegmasszázzsal, így ezek hatékonyságát vizsgáltuk. Vizsgálatunk alanya egy középkorú hölgy volt, akinél 2019-ben parotis tumort diagnosztizáltak. A tumor eltávolítása során átvágták az arcideg buccalis ágát, melyet a műtét során idegvarrattal egyesítettek. Ezt követően elektroterápiában részesült, mely sajnos eredménytelen volt. 2020-ban egy rekonstrukciós műtétet hajtottak végre, mely során eltávolították a teljes parotist és az ideg körüli hegszöveteket. Kutatásunkat 2020. szeptemberében kezdtük el a Debreceni Egyetem Klinikai Központ Neurológia Klinikáján. Az intervenció 5 hónapig tartott. A kezeléseket kezdetben heti 3, majd a 7. héttől heti 5 alkalommal végeztük, melyek napi 40 percet vettek igénybe. A program megkezdése előtt felmértük betegünket. Vizsgáltuk a nyak aktív mozgásait, a nyaki flexorok, extensorok, illetve mindkét oldali SCOM izomerejét. Fizikális vizsgálattal mértük a szemhéjak közötti távolságot és a vicsorítás során látható fogak számát. Az arcizmok működésének osztályozására pedig a Sunnybrook skálát használtuk. Az intervenció közben és után is felmértük betegünket. A mérési eredmények alapján elmondható, hogy a kezeléseknek köszönhetően a homlokráncolás kivételével minden vizsgált paraméter folyamatosan javuló tendenciát mutatott. A legnagyobb mértékű változást a száj körüli izmoknál tapasztaltuk. A fizikális vizsgálat során a felső fogsorban a vizsgálat elején 0,5 fog volt látható, míg a végén 4 fog. Az alsó fogsorban a program előtt 2,5 fog, míg a program végén 5 fog volt látható. Ezek alapján elmondható, hogy a felső fogsorban 70%-os, míg az alsó fogsorban 50%-os javulást értünk el, így az alsó ajak mozgása szimmetrikussá vált a kezelés végére. Továbbá, kutatásunkkal rávilágítottunk arra, hogy a kevesek által alkalmazott és ismert hegmasszázs az égési sérülések során kialakult hegek mellett, műtétek következtében létrejött keloidos hegeknél is kiválóan alkalmazható. Ezen felül csökkenteni tudtuk az idegszövet körüli heg méretét, így felszabadítottuk az ideget a kompresszió alól.
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Férfi extraligás röplabda csapatok vizsgálata Borsod vármegyében
    Varga, Eszter; Pfau, Christa Sára; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatom kutatásának célja a Borsod megyei férfi röplabda extraliga jelenlegi helyzetének feltérképezése, értékelése. A dolgozatomban a kazincbarcikai Vegyész Röplabda Club, illetve a miskolci MEAFC röplabda egyesületét vizsgáltam. Országos szinten a legjobb játékosok közt kapnak helyet a két klub sportolói, így célom volt felmérni a két csapat játékosainak felkészítési módjait, esetleges hiányosságait, illetve a klub szakembereinek véleményét. A szakirodalmi részben ismertetem a röplabda sport létrejöttét, az oktatását, illetve az évek alatt végbement változásokat, továbbá a két vizsgált klub történetét, eredményeit, anyagi forrásait.
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Gesellschaftskritik in Friedrich Schillers Kabale und Liebe
    (2013-12-07T11:44:16Z) Varga, Eszter; Katschthaler, Karl; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar
    In meiner Diplomarbeit bemühte ich mich die Gesellschaftskritik des 18. Jahrhunderts anhand eines einzigen Werkes, von „Kabale und Liebe“ darzustellen. Zuerst versuchte ich die Epoche des Sturm und Drang näher vorzustellen. Dann habe ich die Sozialkritik, die auf Deutsch gewöhnlich Gesellschaftskritik heißt, definiert. Ich versuchte die allwichtigsten Daten aus Schillers Leben zu erläutern. Und zuletzt habe ich das Werk „Kabale und Liebe“ analysiert, wie die Gesellschaftskritik in dem Werk erscheint.
  • Nincs kép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hazánk hüllői és invázív fajok okozta hüllőpusztulás
    (2010-10-22T10:14:38Z) Varga, Eszter; Gyüre, Péter; DE--ATC--Mezőgazdaságtudományi Kar
    A dolgozat hazánk hüllőinek helyzetét elemzi, valamint invázív fajok okozta hüllőpusztulást mutatja be.
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hogyan hat a szerelem a különböző párkapcsolati kötődési mintázattal bíró egyének hétköznapi teljesítményére?
    Varga, Eszter; Sztancsik, Veronika; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szerelem univerzális emberi jelenség, mely mindenki számára egyedi, szubjektív élmény. Számos biológiai és élettani változást von magával, melyet az egyének különböző módon élhetnek meg. Kutatásomban azt vizsgáltam, hogyan hat a szerelem állapota, a kapcsolat időtartama és a kötődési mintázat a hétköznapi teljesítményre. A párkapcsolati kötődés némileg befolyásolja azt, ahogyan az egyén megéli a szerelmet. Főleg azoknál a kötődési típusoknál jelentkezik erősebb szorongás, akik negatív reprezentációval rendelkeznek másokról. Ilyen kötődés például az elkerülő és a bizalmatlan típus. Rájuk jellemző, hogy a szerelem debilizáló szorongást vált ki hétköznapi teljesítményeikben, ezáltal ők hajlamosabbak negatívabban megélni a szerelmet.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    "How to be well-connected?" An example for instructional process planning with Problem Graphs
    (2020-11-04) Varga, Eszter
    Teachers’ design capacity at work is in the focus of didactical research worldwide, and fostering this capacity is unarguably a possible turning point in the conveyance of mathematical knowledge. In Hungary, the tradition hallmarked by Tamás Varga is particularly demanding towards teachers as they are supposed to be able to plan their long-term processes very carefully. In this contribution, an extensive teaching material designed in the spirit of this tradition will be presented from the field of Geometry. For exposing its inner structure, a representational tool, the Problem Graph is introduced. The paper aims to demonstrate that this tool has potential for analyzing existing resources, helping teachers to reflect on their own preparatory and classroom work, and supporting the creation of new designs. Subject Classification: 97D40, 97D50, 97D80, 97G10, 97U30
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    IKT eszközök hatása a nyelvfejlődésre
    Mészöly, Orsolya; Varga, Eszter; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Jelen kutatás a napjainkban egyre elterjedtebb IKT eszközök nyelvfejlődésre gyakorolt hatását kutatja. A kutatásban 90 fő vett részt, akik főként 2-6 éves, megkésett beszédfejlődésű gyermekek szülei. A vizsgálat módszere írásos kikérdezés, mely 22 kérdést tartalmazó kérdőív formájában valósult meg. Vizsgálódásainak célja bebizonyítani, hogy a különböző okoseszközök minél korábbi, korlátlan használata nyelvfejlődési késést eredményez. Kutatásunk továbbá azt kívánja alátámasztani, hogy minél több időt töltenek a gyermekek a televízió és az érintőképernyős multimédiás eszközök képernyője előtt, annál valószínűbb, hogy nyelvi fejlődésük nem megfelelő ütemben zajlik. Kutatásunk eredményeképpen megállapítható, hogy minél korábban és minél többet használnak IKT eszközöket a gyermekek, annál nagyobb arányban mutatnak nyelvi késést.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • 3
  • »
  • DSpace software copyright © 2002-2025
  • LYRASIS
  • DEENK
  • Süti beállítások
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Felhasználói szerződés
  • Kapcsolat
  • Súgó