A matematika és a média kapcsolatának vizsgálata

Absztrakt

A dolgozatban elsosorban a populáris média és a matematika kapcsolatát vizsgáló kutatásokról számoltunk be. E kutatások során

  • matematikusképpel
  • matematikai tartalmakkal és
  • oktatási lehetoségekkel kapcsolatos kérdésekre kerestünk válaszokat. A kérdéseket részben általánosan, részben konkrétan vizsgáltuk. Tanulmányoztuk a nemzetközi szakirodalom anyagát, elemztük egy, a hallgatók körében végzett nem reprezentatív felmérés eredményeit, továbbá esettanulmányként elemeztünk egy konkrét filmet, a Good Will Hunting-ot. A dolgozatban az alábbi konkrét kérdéseket vizsgáltuk:
  • Milyen tudós, illetve matematikus-kép van jelen a társadalomban?
  • Ezek mennyire függnek kortól, országtól, rassztól?
  • Megváltoztatható-e a konkrét emberek matematikus-képe, és ha igen, mi módon?
  • Milyen matematikus-kép jelenik meg a médiumokban, milyen sztereotípiák hatnak a matematikus-ábrázolásokra, illetve milyen sztereotípiákat alakítanak ki a médiumok?
  • Milyen konkrét matematikai tartalmak jelennek meg ezekben a médiumokban?
  • Mit mondanak a különbözo matematikai kultúrával rendelkezo embereknek ezek a matematikai tartalmak?
  • Miért és mi módon lehet érdemes használni a pop-kultúrában megjeleno matematikai tartalmakat a közoktatásban és a felsooktatásban?

In the dissertation we report in the first place on investigations about the connections between mathematics and popular media. In the course of this we look for answers for questions connected to

  • the mathematician-image
  • the mathematical content and
  • the educational possibilities We investigate these questions in part generally, in part concretely. We study the international literature, analyze the results of one – not representative – survey amongst students, and in addition we analyze a particular film – Good Will Hunting – as a case study. We investigated the following concrete questions:
  • What is the scientist- or specifically the mathematician-image present in the society like?
  • To what extent they depend on age, country and race?
  • Is it possible to change the mathematician-image of a certain person, and if it is possible, how?
  • What is the mathematician-image of the media, what are the stereotypes affecting this image, and what kind of stereotypes are created by the media?
  • What kind of concrete mathematical content appears in these media?
  • What do these mathematical contents mean for people with different mathematical background?
  • Why and in what way is it worth to use in the education (in the schools and in the universities) these mathematical contents, appearing in the pop-culture.
Leírás
Kulcsszavak
matematika, mathmatics, matematika a médiában, mathematics in media, Good Will Hunting, a matematika népszerűsítése, popularize mathematics, matematikus-kép, image of mathematicians, matematika módszertan, methodology of mathmatics, didaktika, didactics, gráfok, graphs, fák, trees, gráfok színezése, coloring of graphs
Forrás