Tanárok pszichológiai jellemzői diákszemmel

Absztrakt

A tanárkutatások többnyire a tanári hatékonyságra, a mérhető vagy dokumentálható tanári adatokra valamint a diákok és az oktatás más szereplőinek véleménye alapján kialakított tanárideálra irányultak. Több jeles tanulmány született a tanárképzés során lehetséges fejlesztő beavatkozások vizsgálatára is. A praktizáló tanárokról alkotott diákvéleményekre alapuló próbálkozások viszonylag ritkák, pedig a valós személyekre vonatkozó élmények stabilabb, életszerűbb merítési bázist adnak, mint az ideákra épülők. Egyedül a tanórákon résztvevő diákok látják tanáraikat a külső megfigyelők zavaró hatásától mentes helyzetben. Ők élik meg azt a szubjektív valóságélményt, amely a tanulási környezet meghatározója. A diákok tudják megítélni, mennyire érthető számukra a tananyag, mennyire hiteles és motiváló a tanár.

Research projects examining teachers are mostly aimed at the efficiency of teachers, data related to teaching that can be measured or documented, as well as the teacher ideal formed on the basis of the opinions of students and other stakeholders in education. Several remarkable studies have also been written that examine improving interventions that could be implemented in the course of teacher training. Studies based on the opinions of students on their own teachers are relatively infrequent, despite the fact that experiences concerning actual persons provide a more stable and life-like basis of samples than those built on abstract ideas. Students are in a unique position as seeing their teachers without the disturbing influence of external observers. They live through the subjective experience of reality that determines the learning environment. Students alone can reliably judge how clear the material is to them, as well as how authentic and motivating they consider their teachers.

Leírás
Kulcsszavak
jó tanár, good teachers, jungi árnyék, személyiség, Jungian shadow, gyenge kapcsolatok, diákvélemények, personality, weak ties, opinions of students
Forrás