Az idő és a technológia Jankovics Marcell: Az ember tragédiája című filmalkotásában

Dátum
2013-05-08T07:07:56Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Dolgozatom az idő és a technológia jelenlétét vizsgálja Jankovics Marcell: Az ember tragédiája című animációs alkotásában, amelynek Madách Imre méltán ismert Tragédiája szolgált alapul. Írásomban a XII. – XV. színt vizsgálom. Azért választottam ezeket a szí-neket, mert nemcsak az írónak, hanem a mi jelenünkhöz képest is távoli jövőnek látszik a Madách által felvázolt utópisztikus világ. Ádámnak és Évának szinte minden jövő, hiszen az emberiség mitikus történelme velük kezdődik. Feltételezhetően éltek ők azelőtt is, bár nem önálló identitással vagy szabad akarattal, hiszen részek voltak az egészben. Ahogyan Jankovics is megjelenítette, egyek voltak a természettel, a fákkal. Belőlük váltak ki, és így lettek ők a mi fajunk gyökerei. Míg Ádám a fáraó jelenetben évezredekre tervezett, és aktív alakítója volt a történelemnek, addig az eszkimó színben már csak kívülállóként, megfi-gyelőként vett részt, és kivonta magát a döntési helyzetek alól. Ádám döntése a mai ember egzisztenciális problémája. Kié a felelősség? Én döntök, vagy átengedem másnak ezt a hatalmat? Van valami kétségbeejtő abban, hogy Ádám a múltunkban él, és a jövőnkben egy szörnyülködő árnyként van jelen csupán. Vizsgálatom tárgyát nem képezi az egész mű, a „mi volt?” helyett a „mi lenne, ha…?” kérdésköreire fektetem a hangsúlyt. Továbbá az idő szerepét vizsgálom, az objektív-szubjektív idő közötti problematikát. Ezen túlmenően van-e a történelmi időben örök, állandó motívum? Miért válik az idő „gyorsabbá”? Milyen technológiát fog alkalmazni a jövő embere?

Leírás
A dolgozat célja felkutatni Ádám utazásának azon aspektusait, amelyre a film is reflektál az idő és a megjelenített technológiák alapján.
Kulcsszavak
Madách Imre, Az ember tragédiája
Forrás