A JÖVŐ KIHÍVÁSAI, BETEGBIZTONSÁG A GYAKORLATBAN

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A Kenézy Gyula Kórház és Rendelőintézet (továbbiakban Kórház) működése során törekszik az egészségügyi ellátásban a minőségi színvonal emelésére. Kórházunk célja, hogy betegeink a teljes betegellátás folyamatában a hatékonyság, gazdaságosság és az egyre javuló minőségi színvonal elérésén keresztül elégedetten távozzanak intézményünkből. Kórházunk ezen feladatának a szakmai igényesség folyamatos emelésével kíván megfelelni, ennek érdekében kidolgozta, bevezette és működteti az MSZ EN ISO 9001: 2008 minőségirányítási szabvány, valamint az ISO / IEC 27001:2006 információ biztonsági szabvány követelményeit kielégítő minőségirányítási rendszerét.
A betegbiztonság kérdéskörének vizsgálatával szeretnék rámutatni a betegellátásban előforduló lehetséges eltérésekre, hibákra, melyekre megoldási javaslatokat kerestem. Azt vizsgáltam milyen szinten van jelen ez probléma a mindennapjainkban, mennyire jelennek meg az ellátási hibák a betegdokumentációban. A célkitűzések megvalósításához szükséges adatokat egyrészt a Kórház fekvőbeteg osztályain a betegdokumentáció elemzésével kaptam. Vizsgáltam továbbá a korábbi évek betegelégedettségi felmérésből a témára vonatkozó adatokat, indikátorokat. Másrészt az intézmény egészségügyi ellátásában résztvevők körében - orvosok, egészségügyi szakdolgozók – végeztem felmérést. Mind a kérdőíves felmérés adatai, mind a betegdokumentáció elemzéséből származó adatok rávilágítanak a probléma jelentőségére. Számos kérdéskörben rendelkezünk belső jelentési rendszerrel. Szakmai folyamataink, mint a fekvőbeteg ellátás folyamata, járóbeteg ellátás folyamata, magas kockázatú eljárások folyamata szabályozott. A helyi eljárási leírásaink adnak útmutatót a mindennapi munkavégzéséhez (orvosi, ápolási protokollok). Az infekciókontroll kézikönyvünk több fejezete kapcsolódik a betegbiztonság témaköréhez (nosocomialis fertőzések surveillance-e). Ahhoz, hogy egységes betegbiztonságról tudjunk beszélni, össze kell foglalni több területünk eredményeit. Ennek egyik fontos eleme a dolgozók ismereteinek bővítése. Tisztáznunk kell, mit is tartunk ellátási hibának, milyen dokumentációs kötelezettségnek kell eleget tennünk. Fel kell hívni a figyelmet a probléma megelőzésére, a jelentések fontosságára. A belső jelentési rendszerek összefogásával, ezek rendszeres ellenőrzésével nagy előrelépést tehetünk a biztonságos betegellátás feltételeinek megteremtéséhez.

Leírás
Kulcsszavak
egészségügyi ellátás, egészségügyi minőségbiztosítás, betegbiztonság
Forrás