Részidősek a felsőoktatásban

Absztrakt

A felsőoktatási és felnőttoktatási kutatásokban (pl. Blaxter és társai, Correia ̶ Sarmento, Eliot–Brna, Kerülő, Török) elterjedt az az állítás, hogy a felnőttek tanulása alapvetően munkaorientált, a felnőttek munkaerő-piaci célok megvalósítására törekszenek. De vajon igaz-e ez a kijelentés, vagy másféle indítékok is állnak a háttérben? Ezeknek az indítékoknak milyen az egymáshoz való viszonya, vagyis beszélhetünk-e eltérő hallgatói típusokról a felnőttkori tanulási céljai és akadályai szempontjából? Továbbá a felsőoktatási részvétel milyen tényezők függvénye? Milyen magyarázó változók (például a válaszadók neme, életkora, iskolai végzettsége stb.) befolyásolják azt, hogy miért akarnak a felnőttek diplomához jutni? Ez a kutatás az intézményes tanulásban résztvevő felnőtt hallgatók tanulási céljait vizsgálja. Bizonyítani vagy cáfolni kívánjuk, hogy a tanulás munkaerő-piaci célokat szolgál elsődlegesen. Ugyanis a felnőttkori tanulás feltételezésünk szerint nem csupán anyagi érdek által vezérelt, noha sok esetben ennek kiemelten fontos a szerepe. Ugyanilyen fontos annak a feltárása, hogy milyen akadályozó tényezőkkel kénytelenek szembenézni a vizsgált hallgatók. Igaz-e az a szakirodalmi megállapítás, hogy a felnőttkori tanulás három legfontosabb akadálya az anyagiak, az idő és az intézmény elérhetősége? A felnőttkori tanulási akadályok szempontjából kirajzolódnak-e jellegzetes hallgatói csoportok? Az akadályozó tényezők milyen magyarázó változókkal állnak összefüggésben? Harmadik kérdés az, hogy milyen szempontok alapján választották a hallgatók felsőoktatási intézményt. Vizsgáljuk azt, hogy az intézményválasztási döntések milyen tényezőkkel állnak kapcsolatban. A dolgozat elméleti értelmezési keretét egyfelől az expanziós elméletek alkotják (Kozma, Schofer–Meyer), másfelől Patricia K. Cross elméleti modellje, a „válaszlánc modell’ (chain-of-response). Ez a modell a felsőoktatásban való részvételt elősegítő és akadályozó tényezők kölcsönhatására épül. A disszertációban egy határokon átnyúló régió öt magyar tannyelvű felsőoktatási intézményében (Debreceni Egyetem, Nyíregyházi Főiskola, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, Babeş-Bolyai Tudományegyetem Szatmárnémeti Kihelyezett Tagozat, Partiumi Keresztény Egyetem) tanuló részidős, vagyis nem nappali tagozatos hallgatók vizsgálatára vállalkoztunk. A kutatás célja a felsőoktatásban való részvétel ösztönzőinek és akadályainak, valamint az intézményválasztási döntéseknek a feltárása és összehasonlítása volt. A vizsgálatban alapvetően négy kutatási módszert alkalmaztunk eltérő súllyal: 1.) kritikai szempontú magyar és angol nyelvű szakirodalom-feldolgozás, 2.) hazai és nemzetközi oktatási statisztikák másodelemzése, 3.) félig strukturált interjúk készítése (26), és végül 4.) on-line kérdőíves megkérdezés (n=1232). Az elemzések során leíró statisztikákat készítettünk (gyakoriságok, átlagok stb.), hipotézis vizsgálatokat végeztünk (kereszttáblák, t-próbák és variancia-analízisek), továbbá korrelációkat számoltunk, és többváltozós lényegkiemelő eljárásokat is alkalmaztunk, döntően faktoranalízist. A vizsgálat legfőbb eredménye egyrészt annak kimutatása, hogy a felsőfokú tanulás legerősebb motorja a tanulás, a szakmai érdeklődés, az önmaguknak való bizonyítás és a presztízsteremtés, vagyis az önmegvalósítás. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy a munkaerőpiaci szempontoknak (munkakeresés, munkahelyi előrelépés, magasabb fizetés stb.) is nagy a jelentősége a felsőoktatási részvétel és diplomaszerzés során. Másfelől kiderült az, hogy a megvizsgált magyarországi és határon túli részidős hallgatók között a tanulási motivációk, a részvételi akadályok és az intézményválasztási megfontolások mentén izgalmas különbségekre tapinthatók ki. Világos lett, hogy a munkaerőpiaci szempontok körén belül a határon inneni hallgatók számára a felsőfokú tanulás, a diplomaszerzési törekvés a munkahelyek megtartását és a karrierépítési törekvések megvalósítását szolgálja jellemzően, míg a határon túliak a diploma révén elsősorban elhelyezkedést remélnek.

The majority of the literature on higher and adult education claims (e.g. Blaxter et al., Correia ̶ Sarmento, Eliot–Brna, Kerülő, Török) that adult learning is mainly driven by job-related purposes, in other words, adults learn because of labor market reasons. The question is whether adults mainly study due to career aspirations and in order to make more money in the future or there are some other factors as well influencing their motivations. We also intend to investigate the relations of the drivers, that is to say, whether we can identify certain groups of part-time students in terms of motivation and barriers to participation. We also wished to reveal which variables (such as the respondents’ gender, age, level of education, etc.) influence the higher education participation of adult learners. The major reason for carrying out this educational research is to identify part-time (adult) learners’ motives for participation in higher education and to confirm or reject the hypothesis that adult learners’ participation is mainly driven by job-related reasons. Secondly, we assume that adult learning is not only motivated by money and career-related reasons. However, there is no need to deny that job-related reasons are of primary importance in adult learning. It is also important to understand the other side of the story, the barriers to participation. Based on the relevant literature, the three most important barriers to participation can be related to the cost of education, the time devoted to learning and the geographical distance of the institution. A further research question is if we can identify certain groups of adult learners in terms of barriers to participation, and if so, which variables influence the obstacles. Thirdly, it is also crucial to understand and reveal the factors affecting adult learners’ decisions to apply for a specific higher education institution and program. We also examine the factors influencing the decisions to opt for a higher education institution. The theoretical framework of the dissertation is rooted in the theories on the expansion of higher education (Kozma, Schofer–Meyer) and Patricia K. Cross’s chain-of-response model on motivational and barrier factors influencing part-learners’ decisions to take part in educational programs. The present dissertation is an educational sociology analysis of part-time (adult) learners in five Hungarian speaking higher education institutions (namely, the University of Debrecen, the College of Nyíregyháza, the Outsourced Institute of the Faculty of Psychology and Educational Sciences Babeş-Bolyai University, II. Ferenc Rákóczi Hungarian Teacher Training College of Transcarpathia, Partium Christian University) in a cross-border territory (‘Partium’). The purpose of the research is to reveal and compare adult learners’ motivations and barriers to participation in higher education and understand the factors influencing their decision to choose a certain higher education institution. The empirical research process applies the following four research methods: 1.) the critical review of Hungarian and international (mostly English) literature, 2.) the analysis of educational statistics at international, national and institutional level, 3.) making semi-structured interviews and 4.) conducting EvaSys online questionnaires. We applied descriptive statistics tests (such as frequency analysis, means etc.). In addition, we carried out hypothesis testing (such as crosstabs, t-tests, and analyses of variance), calculated correlations and performed factor analysis. All in all, one of the most important outcomes of this research is that we managed to confirm that the major motivations are learning for one’s own sake, professional interest in the subject to show that they can earn a degree and to obtain prestige. In other words, the major purpose of adult learning is self-fulfillment. However, it is undoubted that labor market reasons (such as job-hunting, getting promoted, higher salary, etc.) are also important drivers for completing higher education studies in adulthood. Secondly, we identified interesting differences among Hungarian, Romanian and Ukrainian adult learners in terms of their motivations and barriers to participation in higher education as well as the decisions concerning the choice of higher education institutions. It became clear that, within the labor market motivational factors, the purposes of higher education studies for Hungarian part-time learners are to keep their jobs/positions and move on the career ladder, whereas Romanian and Ukrainian adult learners mainly study in order to get a job.

Leírás
Kulcsszavak
felsőoktatás, felnőttoktatás, részidős hallgatók, összehasonlító oktatáskutatás, higher education, adult education, part-time learners, comparative educational research
Forrás