A Debreceni Egyetem gyakorló iskoláinak mentor- és szaktanárai közötti burnout jelenség összehasonlító vizsgálata

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Dolgozatom a manapság egyre inkább túlterhelt, munkájuk során folyamatosan jelen lévő stresszel küzdő, kiégés árnyékában élő pedadógusokról szól. A tanári munkán és a pedagógusok közérzetén nagyon sok múlik, hisz tőlük függ a jövő nemzedékének szemléletmódja és a társadalom alakulása. Ezért elegendehetetlenül fontos, hogy szem előtt tartsuk a tanárok igényeit és egészségi állapotát. A dolgozat stresszt, kiégést, mentálhigiénés programokat, relaxációs módokat tartalmazó elméleti részein túl, kutatásról szóló szegmentumában épp a tanárok nehézségei, az előttük álló megpróbáltatások miatt, igyekszik feltárni a mentortanári szakirányú továbbképzésből származó előnyöket. Kutatásomban nagyrészt a Debreceni Egyetem négy gyakorló iskolájának mentor- és szaktanárai közötti, kiégés tüneteiben, hatékonyságukban és stresszel szembeni tűrőképességükben történő összehasonlítása történik. Elképzeléseim szerint, a gyakorlatvezető-mentortanár továbbképzés által szerezhető munkahelyi frusztrációval, stresszel való hatékonyabb megküzdési stratégiák és a plusz tanári komptenciák segítik a pedagógusokat a kiégés elkerülésében. Tulajdonképpen a tanári továbbképzések, mint a kiégés megelőzésének lehetséges módjai hozzájárulhatnak egy egészségesebb tanári társadalomhoz, biztosítva ezáltal a kiegyensúlyozottabb iskolai életet.

Leírás
Kulcsszavak
kiégés, mentortanár, szaktanár, mentálhigiéné
Forrás