Rekrutáció és pályaszocializáció regionális összehasonlításban. Mentőtiszt szakirányon tanuló hallgatók érték- és pályaorientációja

Absztrakt

Az ifjúsági életszakaszban zajló felnőtté válás folyamatának egyik központi feladata a pályaválasztás. A pályaválasztási döntésből következtetéseket tudunk levonni az életpálya elkötelezettségéről. Munkánkban feltártuk azokat a tényezőket, amelyek leginkább befolyásolták a mentőtiszt szakma választását, ezzel segítve a pályaalkalmazkodási folyamatot a szakmai szocializáció során a felsőoktatásban. Arra is törekedtünk, hogy jellemezzük a mentőtiszt hallgatók értékrendszerének két szegmensét, az általános preferenciák rendszerét és a munkaértékeket. A felsőoktatás céljai között nemcsak a szaktudással rendelkező magatartásminta kialakítása, hanem a társadalom számára fontos munkavégzés szándékának a formálása is szerepel. Empirikus elemzésünkben arra kerestünk választ, hogy van-e összefüggés a mentőtiszt hallgatók felsőoktatási tanulmányaihoz köthető értékeik és a munkavállalási szándékuk között. A szakmai szerepek elsajátításának folyamata az adott szakma kollektív véleményének a reprezentálásban jelenik meg az eljárásmódok és hagyományok, mint a szakmaképzés legfontosabb eszközei alapján. A munkaerő-piaci szereplés és érvényesülés egyik meghatározó eleme a keresletnek való megfelelés. Elemzésünk harmadik szegmense azoknak a munkáltatói elvárásoknak a jellemzése, amelyekkel egyrészt a végzett mentőtiszt hallgatók szembesülnek, másrészt a felsőoktatási képzési rendszerrel szemben megfogalmazott elvárásokat is tartalmazzák. A mentőtiszt hallgatók körében végzett kutatásunk újszerűnek tekinthető. A kutatás alanyai körében még nem készült átfogó koncepcióra és mintára támaszkodó empirikus vizsgálat, ezért elsősorban leíró jellegű és kvantitatív módszert (survey-típusú) alkalmazó kutatást végeztünk, melynek alapsokaságát három felsőoktatási intézmény képezte. Budapesten a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar, Nyíregyházán, a Debreceni Egyetem Egészségügyi Kar és Pécsen a Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar. A lekérdezéshez teljes körű (minden nappali tagozatos mentőtiszt szakos hallgató vizsgálata) adatfelvételt terveztünk, ezért mintavételi hibával nem kellett számolnunk. Kérdőívünkben a Super-féle munkaérték- és a Rokeach értéktesztet is alkalmaztuk. A kvantitatív kutatás eredményeit félig-strukturált kvalitatív interjúkkal egészítettük ki. Kutatásunk főbb eredményei, hogy a mentőtiszt hallgatók 43 százalékának a döntési mechanizmusát a karitatív, 12 százalékának a biztonság-karrier, 28 százalékának pedagógiai motivációi, 17 százalékának a család-barát hatású szempontok befolyásolták. A hallgatók majdnem fele (41 százalék) mindenképpen szeretne az Országos Mentőszolgálatnál elhelyezkedni, és ezért az ország bármely területére elmenne dolgozni. Összességében a hallgatók több mint kétharmada (74 százalék) mentőtiszt szeretne lenni, vállalva az ingázás vagy lakóhely változtatást is. A hallgatók a legfontosabb értéknek az önzetlen segítségnyújtást és az empátiás készséget tartják. A mentőtiszt foglalkozás gyakorlásához a szakmai tudás és az önálló munkavégzés is fontos érték. Néhány kérdésben összehasonlítottuk a hallgatók véleményét a munkáltatók elvárásaival, és megállapíthattuk, hogy a hallgatók reálisan látják a munkaerőpiac elvárásait ebben a szakmában. A mentőtiszt hallgatók kezdeti naiv elképzelését a mentőtiszt foglalkozásról felváltja egy reális professzió kép, amivel együtt megmarad a segítőkészség és a szakma iránti elkötelezettség.

One of the nuclear tasks of the process of becoming adult, that takes place in adolescence, is choosing a career. From the decision on the choice of career we can draw conclusions about the commitment to the career. In our piece we revealed the factors that most affected the choice of paramedical profession, helping thereby the process of career adaptation in the course of the professional socialization in higher education. We also attempted to characterize two segments of the value system of the paramedic students: the system of general preferences and the labour values. The aims of higher education include not only the creation of the behaviour sample with competence but also shaping the intention to do work important to society. In our empiric analysis we searched for an answer to the question whether there is any relationship between the values of the paramedic students connected to their academic studies and their intention to take a job. The process of acquiring the professional roles appears in the representation of the collective opinion of the given profession, based on the procedures and traditions as the most important means of vocational training. One of the determinants of the participation and success on the labour market is meeting the demand. The third segment of our analysis is the characterization of the employers’ requirements, which the graduate paramedic students face with and, on the other hand, they include the requirements worded towards the higher educational training system as well. Our research conducted among the paramedic students can be deemed novel. Among the research’s subjects no empiric analysis relying on a comprehensive conception and sample has been made yet, therefore we conducted a research that primarily applied a descriptive and quantitative method (survey-type), whose population was made by three institutions of higher education: Faculty of Health Sciences of the Semmelweis University in Budapest, Faculty of Health Sciences of the University of Debrecen in Nyíregyháza and Faculty of Health Sciences of the University of Pécs in Pécs. For the inquiry we planned a complete survey (the examination of every full-time paramedic student), thus we did not have to expect any sampling error. In our questionnaire we applied both Super’s labour value survey and the Rokeach value survey. We supplemented the results of the quantitative research with semi-structured qualitative interviews. The main results of our research include that the decision mechanism of 43 per cent of the paramedic students was influenced by caritative, of 12 per cent by safety-career, of 28 per cent by pedagogical motivations and that of 17 per cent was influenced by aspects affected by family and friends. Almost half of the students (41 per cent) would like to find a job at the National Ambulance Service in any case and for this they would go to work to any part of the country. Altogether more than two third of the students (74 per cent) would like to become a paramedic, undertaking even commutation or change of residence. Students consider selfless aid and empathic skills the most important values. In order to be engaged in the paramedic occupation workmanship and individual work are also important values. In several issues we compared the students’ opinion with the employers’ requirements and we could state that students see the demands of the labour market realistically in this profession. The initial naive idea of the paramedic students about paramedical profession is replaced by a realistic view of profession together with which readiness to help and commitment to the profession remains.

Leírás
Kulcsszavak
mentőtiszt, pályamotiváció, felsőoktatás, mentőtiszt szakma, értékorientáció, ambulance officer, career motivation, higher education, paramedical profession, value orientation
Forrás