A sikertényezők és az utódlás vizsgálata családi tulajdonú vállalkozások esetében

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

„A sikertényezők és az utódlás vizsgálata családi tulajdonú vállalkozások esetében” című kutatómunka fő célkitűzése családi tulajdonú vállalkozások sikeres fenntarthatóságát biztosító tényezők komplex vizsgálata. A kutatómunka kezdeti szakaszában szekunder kutatás során hazai és nemzetközi szakirodalmak, szakcikkek és a témával foglalkozó egyéb internetes források, kisfilmek tanulmányozása történt, melynek célja a vállalati működést befolyásoló tényezők feltérképezése és a családi vállalkozásra jellemző specifikumok meghatározása volt. A témafelvetés részeként a családi vállalkozások jelentőségének áttekintő bemutatását követően a szakirodalmi feldolgozás során felsorolásra kerültek a hagyományos és családi vállalatok közti különbségek egyes vállalati politikai és vállalati kulturális szempontokból vizsgálva. Ismertetésre kerültek a családi tulajdonú vállalkozásokat leíró különböző definíciós meghatározások. Kiemelten és részletesen taglalásra került a társadalmi csereelmélet és a cserekapcsolatok jelentősége, a generációváltás folyamatát leíró modellek, a családi vállalkozások attribútumai, a legjobb gyakorlat modellje és különböző utódlási módozatok. A kutatás során szekunder és primer adatok alapján történt feltáró, illetve következtető kutatás. A feltáró kutatás részeként előzetes szakmai konzultációra, esettanulmány és mélyinterjúk készítésére, szakmai konzultációkra került sor a témában jártas személyekkel. A következtető kutatás a leíró kutatásból nyert információk alapján leíró és ok-okozati szálon haladt tovább. Longitudinális jellegű kutatás keretében a vállalkozások Átlagos Piaci Pozícióinak (ÁPP) meghatározása, illetve az EBITDA margin mutatók alakulásának elemzése történt, mellyel a generációváltás és a gazdasági eredményesség közötti összefüggés vizsgálata vált lehetségessé. Az ok-okozati kutatás részeként egy sajátosan kidolgozott módszer segítségével a családi vállalkozások sikeres fenntarthatóságát biztosító jellegzetes tényezők/tulajdonságok azonosítása, kvantifikálása történt. Kialakításra került a Családi Vállalkozások Komplex Értékelési Mutató (CSV-KÉM). Külön-külön és együttesen is mérhetővé, értékelhetővé és elemezhetővé váltak a családi vállalkozások attribútumai, vagyis a család, üzlet és tulajdon dimenziók melynek segítségével lehetővé válik a megalapozott, döntéshozatalt segítő változatok képzése a generációváltási projektciklus során. The main aim of the „Research on success factors and succession of family businesses” is the complex analysis of factors ensuring the successful business sustainability of the family-owned enterprises. In the initial stage of the secondary research Hungarian and international literature, scientific articles, short films and other online resources has been studied. As the part of the theoretical framework it is presented an overwiev about the importance of family businesses. The literature review includes a comparative study which aims to show the similarities and differences of family-owned and not family-owned enterprises from the aspects of corporate policy and corporate culture. This part also contains an overwiev about the different definitions describing family-businesses, highlights the social exchange theory and the type of the typical relationships during the succession process and present different models describing the pass the baton activity. It is presented the attributes of family businesses, the best practice model and the different modalities of succession. To acquire the information necessary for the solution, revealing research was performed within the framework of a primary research, which aimed the more precise understanding of the research issue, facilitated the continuous and more specific delineation of the subject and the determination of the research pathways. The in-depth interview method, a case study and consultations with proffesionals provided a possibility to understand the situation and actual and problematic questionsof the family businesses. During the descriptive and longitudinal research it was determined the Average Market Positions (AMP) and the EBITDA margin indicator was analyzed to measure the relationship between the change of generations and economic performance. The causal research based on the family-business-ownership dimensions. In order to have the complex measurement of the dimensions of Family-Business-Ownership the Complex Evaluation Indicator of Family Businesses (FB - CEI) has been elaborated. The attributes of family businesses namely the family, business and ownership dimensions may be measured, evaluated and analyzed separately and/or in combination. Well-grounded and helpful versions can be formed to plan the change of generation during the succession project cycles applying the factors determining complex indicator.

Leírás
Kulcsszavak
generációváltás, succession, fenntarthatóság, Családi Vállalkozások Komplex Értékelési mutató (CSV-KÉM), Átlagos Piaci Pozíció (ÁPP), sustainability, Family Businesses Complex Evaluation Indicator (FB - CEI), Average Market Positions (AMP), succession project cycle
Forrás