A tizennyolc éven aluliak kihallgatásával kapcsolatos egyes kérdések pszichológiai vonatkozása

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Egy bűncselekmény, abúzus áldozatává válni minden életszakaszban nagyon nehéz és meghatározó élmény, de gyermekkorú áldozatok az élethelyzetükből adódóan különösen kiszolgáltatottak. A büntetőeljárásban a személyi jellegű bizonyítékok, így a terhelt vagy a tanú vallomása a leggyakoribb bizonyítékforrások. Főként az abúzussal kapcsolatos eljárásokban valószínű, hogy a tanú vallomása lesz az, amire a büntetőjogi felelősségről szóló döntés épülni fog. Általánosságban elmondható, hogy a kriminalisztikában, krimináltaktikában nehéz és nagy odafigyelést, körültekintést, sok dimenziós felkészülést igényel a tanúkihallgatás. Ennek oka az, hogy mivel a vallomások a személyi bizonyítékok körébe tartoznak, azok soha nem egyoldalú produktumok, hanem lényegében a tanú és a kihallgatást végző személy közötti kapcsolat termékei. Ezt a kapcsolatot számtalan tényező határozza meg és befolyásolja, így többek között a kihallgatást végzőnek az ügyről a kihallgatott személyéről kialakult előzetes várakozása, a kihallgatás körülményei, a kihallgató és kihallgatott közötti pszichológiai viszony, a kihallgató kooperatív vagy autokratív attitűdje vagy a kihallgatott személyisége, együttműködési készsége, félelmei. A gyermekek ehhez képest kicsit „más nyelvet” beszélnek, ezért a kihallgatásuk speciális tudást és speciális felkészülést igényel mind a kihallgatást végző személytől egyénileg, mind rendszer szinten az igazságszolgáltatás egészében. Ezáltal eredményesebb bizonyítás, így gyorsabb és eredményesebb büntetőeljárás érhető el, továbbá kiemelt jelentősége van annak is, hogy az eljárás során elszenvedhető másodlagos viktimizációt tompítsuk, a lehető legminimálisabbra csökkentsük. Ezt a kapcsot, a két világ, a „gyermekek nyelve” és a „felnőttek büntetőeljárása” közötti hidat, hivatott a gyermekbarát igazságszolgáltatás megtestesíteni és elvégezni. Hiszen nem biztos hogy a gyermek hallgat, amikor nem beszél, ezért nagyon nagy felelősség, hogy tudjuk helyesen „lefordítani” a mondanivalóját.

Leírás
Kulcsszavak
Kriminalisztika, Kriminálpszichológia, Tanúkihallgatás, Gyermekbarát igazságszolgáltatás, Barnahus
Forrás