Információkeresés a weben és tanítása

Absztrakt

Napjaink tudásközpontú társadalma feltételezi, igényli és ösztönzi tagjainak folyamatos tanulását. A globális gazdaság hosszú távú, dinamikus fejlődésének feltétele, hogy az emberek mind nagyobb többsége hozzájusson a szellemi tőkéhez és felhasználja azt. A már elsajátított szellemi tőke hamar leértékelődik, a szaktudás, az ismeretek elavulnak. Ezért az egyén sikeressége nem a konkrét ismeretektől, a tudás mennyiségétől, hanem a gyarapítására való képességtől, vagyis mindennél inkább a tanulástól függ. Az Európai Bizottság 2000 októberében Egész életen át tartó tanulás (Lifelong learning) [EC, 2000] címmel kiadott memoranduma egy új tanulási kultúra kialakítását, a kompetencia alapú oktatás elterjesztését helyezi a középpontba, és a tanulás iskolán kívüli formáit is felöleli. Az előtérbe helyezett új alapkészségek: az információs technológiában, az idegen nyelvekben, a technikai kultúrában, a vállalkozásban és a szociális készségekben (úgymint magabiztosság, önállóság és kockázatvállalás) való jártasság. További alapvető és kiemelt fontosságú készség a tanulás képessége, ennek elsajátítása pedig a változáshoz való alkalmazkodást, és az egyre kiterjedtebbé váló információáramlásban való eligazodás biztosítását jelenti. Új módszerek, technikák segítik az egyént a tanulásban, s a legjelentősebb ezek közül a számítógép felhasználása, illetve az Internet s a webes felületek biztosította lehetőség. Az Internet használata egyre inkább tért hódít a mindennapi életben, így az oktatás területén is. Az e-learning rendszerek megtervezett, összeválogatott tudástartalmat közvetítenek a hallgatók felé formális, illetve nem formális oktatási keretek között. Természetesen megjelenhetnek a tananyaggal összefüggő kérdések, amelyekre a válaszokat nem tartalmazza a rendszer tudásbázisa, de a mindennapi életben is felbukkanhatnak olyan kérdések, amelyekre a választ önszántából, érdeklődési körének, előképzettségének megfelelően keresi az egyén. A válaszkeresésben a hozzáértő személy (tanár, könyvtáros, szakértő) mellett egyre gyakrabban fordulunk a weben át elérhető információk felé. Ezen óriási mennyiségű információban való eligazodás alapvető követelmény az információs társadalom tagjai számára, s szükséges feltétele annak, hogy a web alapú tanulás sikeres lehessen.

Today’s knowledge centered society supposes needs and encourages its members’ continuous learning. One condition of the long term and dynamic development of the global economy is that a greater and greater majority of people should have access to intellectual capital and use it. The already acquired intellectual capital devolves fast, expertise and knowledge become outdated. Thus individual success does not depend on actual specific knowledge or the amount of information but on the ability to acquire more, that is, on learning above all. A Memorandum on Lifelong Learning [EC, 2000] issued by the Commission of European Communities in October 2000 puts the emphasis on a new learning culture and also includes forms of learning outside school. The emphasized basic skills are the following: competence in information technology, foreign languages, technical culture, enterprises and social skills (like self confidence, independence and risk taking. Another basic and very important skill is the ability to learn and acquiring this ability also means adapting to changes and finding one’s way in the ever more extended information flow. New methods and techniques help people to learn and one of the most important of these is the use of the computer and the internet and the possibilities provided by web interfaces. The Internet is becoming more and more widespread in everyday life and thus in education as well. E-learning systems supply carefully chosen and designed knowledge in formal and less formal ways. Of course there are question related to the topic under discussion to which the answers are not contained in the material provided, but there are questions coming up in everyday life the answers to which are searched for according to individual interest and previous knowledge. When doing so, apart from consulting a competent person (teacher, librarian, expert), information available on the web is more and more frequently used. The ability to deal with this huge amount of information is a vital need for the members of our information society and a necessary condition of successful informal web based learning.

Leírás
Kulcsszavak
oktatás web keresés, education web search
Forrás