Dudik, Benedek2024-07-302024-07-302022-12-31Metszetek, Évf. 11 szám 4 (2022) , 98-108https://hdl.handle.net/2437/378358Utopian and dystopian works have traditions hundreds of years, but their golden era did not begin until the 20th century. The genre is very often depicted as a literary genre, but in reality it is much more than simple fiction. These novels are as much social science and social theory writings as they are works of phantasmagoria. In my writing, I strive to explain this line of thought based on Ray Bradbury’s 1953 novel Fahrenheit 451. In the course of my work, following the fictional story of Guy Montag, I intend to present the peculiarities of the genre, its social science relations and its relationship with our contemporary society, in parallel with other dystopian works of the 20th century.Az utópisztikus és disztópikus művek sokszázéves múltra tekintenek vissza, ám igazi aranykoruk csak a 20. században kezdődött. A műfajra nagyon gyakran mint irodalmi műfajra szokás tekinteni, de a valóságban ennél jóval többről van szó. Ugyanannyira társadalomtudományi és társadalomelméleti írások is ezek a művek, mint amennyire szépirodalmi alkotások. Írásom során ennek a gondolatmenetnek a kifejtésére vállalkozom Ray Bradbury 1953-ban írt Fahrenheit 451 című regénye alapján. Munkám során Guy Montag fiktív története nyomán, más 20. századi disztópikus művekkel párhuzamba állítva kívánom bemutatni a műfaj sajátosságait, társadalomtudományos kapcsolatait és kapcsolatát jelenkori társadalmunkkal.application/pdfutópiadisztópikus irodalomFahrenheit 451Guy Montagtársadalomkritikautopiadystopian literatureFahrenheit 451Guy Montagsocial critiqueUtópia és társadalomtudomány – Értelmezés a Fahrenheit 451 című könyv nyománfolyóiratcikkOpen AccessMetszetek Társadalomtudományi Folyóirathttps://doi.org/10.18392/metsz/2022/4/5Metszetek411Metszetek2063-6415