Huri, DávidLajti, Huba Tibor2024-01-172024-01-172023-11https://hdl.handle.net/2437/365113Szakdolgozatomban egy átfogó tervezési feladattal foglalkoztam. Egy extrém hajtásra alkalmas fix kerékpáragyat terveztem, másnéven egy Trick-Track hátsó agyat. Célként tűztem ki, hogy rendkívül strapabíró legyen. Ez az agy két fontos pontját érintette, a csapágyazást és a fogaskerék rögzítését. A csapágyazást két SKF golyóscsapágy látja el, melyek mélyhornyú és dupla soros kialakításúak. A fogaskerék rögzítését egy menet helyett négy csavar biztosítja, viszont a nyomaték átvitelt nem a négy csavar végzi, hanem négy félkörív alakú alakzárás. A tervezés során a hagyományos agyakból indultam ki és az ezen felhasználási területen általános hibákra koncentráltam. Meghatároztam a gyökérokokat és ezeket szem előtt tartva terveztem meg a konstrukciót. Kettő konstrukciót terveztem. A hagyományos kialakítás mellet, egy hegesztett karimákkal ellátott agyházat is terveztem. Ennek az lett volna a szerepe, hogy az egyedi gyártmány előállítási költségét csökkentse az anyagfelhasználás csökkentésével, de a gyártási többletköltségek miatt ez nem állta volna meg a helyét. Az igénybevételeket a saját adataimmal és a szakágban elterjedt méretekkel, terhelésekkel alkottam meg. A méretezés során a levezetett számítások mellet használtam az Ansys szoftvert, ami egy modern véges-elemes szimulálásra, ellenőrzésre való szoftver. A tervezést és a tervdokumentációt a Solid Edge szoftverben készítettem el. A végeredmény egy egyedi gyártásra alkalmas konstrukció, mely tökéletesen elviseli a vele szembe támasztott követelményeket.53huGépészetKerékpárFix kerékpáragy tervezése extrém célraDEENK Témalista::Műszaki tudományok::GépészetHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.