Pálfi, SándorMándiné Báki, Enikő Eszter2021-04-132021-04-132021-04-13http://hdl.handle.net/2437/305775Dolgozatomban ismertetem a tudatosság kialakításához nélkülözhetetlen környezeti nevelés és fenntarthatóságra nevelés célkitűzéseit, alakulását a dokumentumok tükrében. Bemutatom a zöld óvoda hálózat, a zöld civil szervezetek és a projektmódszer szerepét a környezettudatosságra nevelésben. Majd ismertetek néhány jó gyakorlatot a témával kapcsolatban, melyek azt a feltevésemet erősíthetik meg, miszerint ezek a jó gyakorlatok olyan elkötelezett óvodapedagógusok munkái, akik hitelesen és meggyőzően nevelik óvodásaikat a környezetük megóvására, a természetszeretetre, az odafigyelésre és a tenni akarásra. Ezt követően a környező települések zöld óvodáiban, illetve Mátészalka óvodáiban dolgozó óvodapedagógusoknak és a szülőknek kérdőívekre adott válaszaikat hasonlítottam össze értékrendjük, attitűdjük, ismereteik, tudatosságuk tükrében. A kérdőíves kutatás célja, hogy empirikus adatot gyűjthessek óvodapedagógusok és szülők körében a fenntarthatóságra nevelés jelen helyzetéről zöld, illetve nem zöld óvodákban. Választ kaphatok arra, hogy mit tesz egy olyan óvoda, amelyik kiemelten fontosnak tartja a környezeti nevelést, melyek segítségül szolgálhatnak saját intézményemben a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai lehetőségeinek kihasználásához, a pozitív környezeti gondolkodás kialakításához.52huFenntarthatóságzöld óvodaóvodai nevelésSzemléletváltás, Szemléletformálás az óvodai fenntarthatóságra nevelés szolgálatábanZöld és nem zöld óvodák pedagógiai gyakorlataDEENK Témalista::Neveléstudomány