Balogh, LászlóPéter-Szarka, Szilvia2008-11-282008-11-2820072008-11-28http://hdl.handle.net/2437/36584A globalizációs folyamatok kihívásai egyértelműen megfogalmazzák számunkra a használható nyelvtudás szükségességét. Több tanulmány rámutat, hogy a nyelvtanulás sikerességének egyik legmeghatározóbb eleme a motiváció, illetve hogy ez egy időben változó, dinamikus folyamat. Vizsgálatom fő célja, hogy (1) feltárja a nyelvtanulási motiváció tanulói szintjét a motívumok, a tanulási orientáció, az intelligencia, az énkép és a kontrollhely vizsgálatán keresztül, (2) nyomon kövesse az iskolai és a nyelvtanulási motiváció alakulását három éven keresztül, (3) és hogy feltárja az iskolai és nyelvtanulási motiváció kapcsolatát egymással és egyéb tanulói jellemzőkkel. A vizsgálatban négy város (Debrecen, Mátészalka, Szerencs, Törökszentmiklós) öt általános iskolájának 374 tanulója vett részt 2003 és 2004 tavaszán, és 2005 őszén (az általános iskola 5., 6. és 8. osztályában), akik ugyanazt a kérdőív-sorozatot kapták mindhárom mérés alkalmával. Az iskolai motiváció és a tanulási orientáció mérésére a Kozéki és Entwistle, az idegennyelv-tanulási motiváció mérésére a Clément és munkatársai által kidolgozott kérdőívet használtam, az egyéb tanulói változókat pedig a Raven Standard Progresszív Mátrixok teszt (intelligencia), a Tenessee énkép-skála, és Rotter kontrollhely-kérdőívének segítségével mértem. A vizsgálatom eredményei rámutatnak az idegennyelv-tanulási motiváció összetevőire, valamint arra, hogy ez milyen kapcsolatban áll az iskolai motiváció, a tanulási orientáció, az intelligencia, az énkép és kontrollhely változóival. Továbbá választ keresek a nem, iskolai teljesítmény és motiváció összefüggéseire, kiemelten kezelve a vizsgálat ideje alatt bekövetkezett változásokat. A vizsgálat által feltárt összefüggések lehetőséget nyújtanak néhány gyakorlatban is alkalmazható motiválási stratégia megfogalmazására. Dolgozatom eredményeinek a tanítás hétköznapjaiban való felhasználása során lehetőség nyílik a tanításban megjelenő motiválási tevékenység hatékonyabbá tételére és az iskolai eredményesség, végső soron pedig a nyelvtudás növelésére. As a result of globalizational processes it is inevitable to get into contact and communicate with people of different languages, which requires foreign language communication skills. Several studies shed light on the importance of motivation, as one of the most determining factors of success is language learning, and on the fact that it is a dynamically changing process. The main purpose of my study is (1) to investigate the Learner Level of language learning motivation (learning orientation, intelligence, self-concept, locus os control), (2) to follow the changes of motivation through a longer period, and (3) to reveal the relationship between learning, foreign language learning motivation and other student characteristics. Participants were 374 students of five primary schools in Debrecen, Mátészalka, Szerencs and Törökszentmiklós. The same tests were administered in 2003, 2004 and 2005, in the 5th, 6th and 8th form, so I have the possibility to compare the results and draw conclusions about the development tendencies. I obtained data regarding learning motivation and learning orientation from Kozéki-Entwistle’s Learning Motivation and Learning Orientation Questionnaire, I measured foreign language learning motivation with the questionnaire introduced by Clément, Dörnyei and Noels (1994), and I used Raven Progressive Matrices, Tenessee Self-concept Scale and Rotter’s questionnaire of locus of control to reveal further student characteristics. My study examines what constituents foreign language learning is composed of and how these components are in connection with learning motivation, learning orientation, intelligence, self-concept and locus of control. In addition I try to find an answer for the relations of gender, classroom achievement and motivation, with a special focus on the changes during the time period under investigation. The results of my study allowed me to form numerous practical conclusions and suggestions about classroom motivational strategies. This study may be used as a step to establish a motivation-sensitive language teaching practice in creating a positive motivational climate to enhance school achievement and foreign language proficiency as an ultimate purpose.290humotivációmotivationmotivációs stratégiákérdemjegyénképtanulási orientációintelligenciaidői változásokegyéni különbségekidegennyelv-tanulásmotivational strategiesachievement scoresself-conceptlearning orientationintelligencechanges in timeindividual differencesforeign language learningAz idegennyelv-tanulási motiváció jellemzői és változásai a felső tagozatos életkorbanChanges And Characteristics Of Foreign Languauge Learning Motivation Of Higher-Form StudentsPszichológiai tudományokTársadalomtudományok