Hlavacska, AndrásSzabó, Kiara Laura2025-06-302025-06-302025-04-14https://hdl.handle.net/2437/395042A videójátékokban megjelenő nőábrázolás régóta központi kérdés mind a játékosközösség, mind a fejlesztők körében. A női karakterek reprezentációja nagyrészt Laura Mulvey videójátékokra is ráilleszthető férfitekintet-elmélete (male gaze) alapján formálódik, amely jelentős hatással van a női szerepekről alkotott társadalmi narratívákra. A játékos egy olyan virtuális térben mozog, ahol nemcsak passzív megfigyelő, hanem a cselekmény aktív alakítója is, miközben a male gaze vizuális és narratív struktúrái továbbra is meghatározzák a női karakterek ábrázolását. Ezzel szemben a női tekintet, avagy a female gaze olyan alternatív nézőpontot kínál, amely dekonstruálja a hagyományos, tárgyiasító nézőpontot. A female gaze perspektívája alapján a karakterek nem pusztán attraktív látványelemként jelennek meg, hanem komplex identitással rendelkező, a történetet aktívan alakító szereplőkként.41huvideójátékmale gazefemale gazeszexualizációsztereotípianőábrázolásPixeles pillantásokA mainstream videójátékok nőábrázolásának vizsgálata a male gaze és a female gaze tükrébenPixelated gazesKultúratudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.