Márkus, Edina IlonaNagy, Noémi2024-06-202024-06-202023https://hdl.handle.net/2437/374122A XXI. század egyik legfontosabb kihívása a Föld élhetőségének hosszútávú fenntartása. A környezeti nevelés egyre nagyobb jelentőséggel bír: nem csak a gyermekek, de a felnőtt generáció számára is. Hortobágy számtalan lehetőséget kínál a természet megismerésére, új élmények szerzésére. Helyi lakosként tapasztalom az érkezők tömegét, amely felkeltette érdeklődésem, így felmértem a Hortobágy területén zajló környezeti nevelés témakörét. Dolgozatom célja megismerni a hortobágyi környezeti nevelési programokon résztvevők legfőbb motivációs tényezőit, előforduló akadályozó elemeket, az utazás előtt figyelembe vett szempontokat, a látogatás gyakoriságát, valamint a környezettudatos életmódra való törekvést. Célkitűzésem továbbá a környezeti nevelést szolgáltató szervezetek tájékozottságának vizsgálata, milyen információkkal rendelkeznek vendégeikről, hogyan viszonyulnak ezen tevékenységükhöz. A szakirodalom alapján áttekintettem a magyarországi környezeti nevelés hátterét, céljait és módszereit, valamint áttekintettem a tanulási motiváció és akadályozó tényezők kapcsán írottakat. Primer kutatásom során kérdőív segítségével 111 látogatót kérdeztem meg 4 bemutatóhelyszín területén. A Hortobágyon környezeti nevelést szolgáltató szervezetek vezetőivel és dolgozóival összesen 10 interjút készítettem. Vizsgálatom segítségével szerettem volna felmérni a felnőttek környezeti nevelését, illetve rávilágítani annak fontosságára. Az eredmények hasznosnak bizonyulnak a szolgáltató szervezetek számára, a tevékenységük formálásánál számításba vehetik az adatokat. Dolgozatom elősegítheti a későbbi, hasonló témakörben végzett vizsgálatokat is.40humotivációtanulási motivációkörnyezeti nevelésfelnőttnevelésinformális tanulásTanulás szikkel-lélekkelKörnyezeti nevelésben résztvevők motivációja - Egy Hortobágyra látogatók körében végzett vizsgálat eredményeiNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.