2008-12-182008-12-189637416137http://hdl.handle.net/2437/70859Constantin Brancusi szobrászata azokban az években bontakozik ki - és teremt egészen újat - a modern művészetben, amikor maga Párizs is a legfrissebb irányzatok gyűjtőmedencéjévé és egyben ihletőjévé válik. A Montparnassenegyed szívében alakítja ki a román származású Brancusi a maga vendégszerető, szobrokkal berendezett otthonát, amelynek különleges együttesét számos fényképen megörökíti. Brancusi saját hangját akkor találja meg, amikor 1907-ben szakít a mindenki által csodált mesterrel, Rodinnel. Ebben az időszakban ismerkedik meg Kozmutza Ottiliával, akinek leveleiből sokat lehet Brancusi életének eseményeiről megtudni. Igazi ihletője azonban Pogány Margit festőnő lesz; a róla mintázott Mademoiselle Pogány című szobor New Yorkban 1913-ban egyszerre lesz szenzáció és botránykő. Brancusi saját hangját akkor találja meg, amikor 1907-ben szakít a mindenki által csodált mesterrel, Rodinnel. Ebben az időszakban ismerkedik meg Kozmutza Ottiliával, akinek leveleiből sokat lehet Brancusi életének eseményeiről megtudni. Igazi ihletője azonban Pogány Margit festőnő lesz; a róla mintázott Mademoiselle Pogány című szobor New Yorkban 1913-ban egyszerre lesz szenzáció és botránykő.9637416137http://webpac.lib.unideb.hu:8082/WebPac/CorvinaWeb?action=cclfind&resultview=long&ccltext=idno+bibFSZ1140280bibFSZ1140280