T. Kiss, Judit2021-07-012021-07-012010-06-14Competitio, Évf. 9 szám 1 (2010) , 131-1481588-9645https://hdl.handle.net/2437/320225Within the theoretical frameworks of standard human capital theory countless analyses have been carried out into investment decisions, in which the examination of the uncertainty of the costs and benefits of education were mostly disregarded and an assessment of the option opportunities was often omitted. In this essay we tried to review one of the extension opportunities of the theory of standard human capital and the option approach of human capital investment. We looked for an answer to the question of what kind of models have been developed for the interpretation of education as an option and for the determination of the option value of the investment. In the study we have highlighted the fact that a decrease in uncertainty in human capital investment is as good an incentive for investing in more education as the public subsidization of education. JEL classification: C6, D8, I2, J2A standard emberi tőke elméleti keretein belül számtalan elemzést készítettek az oktatással kapcsolatos beruházási döntésekről, amelyekben legtöbbször elmaradt az oktatás költségeivel, és annak jövőbeli hasznaival kapcsolatos bizonytalanság beillesztése a vizsgálatokba, és gyakran elmaradt az opciós lehetőségek értékelése is. Jelen írásban igyekeztünk áttekinteni a standard emberi tőke elméletének egyik kiterjesztési lehetőségét, az emberitőke-beruházás opciós megközelítését. Arra kerestük a választ, hogy milyen megoldások, modellek születtek az oktatás révén megvalósítható emberitőke-beruházások opcióként történő értelmezésére, és a beruházás opciós értékének a meghatározására. A tanulmányban rávilágítunk arra, hogy az emberitőke-beruházásokkal kapcsolatos bizonytalanságok csökkentése legalább olyan mértékben ösztönzőleg hat az egyének emberitőke-felhalmozására, mint az oktatás állami támogatása. JEL kód: C6, D8, I2, J2application/pdfhumántőke-beruházásopciókockázatbizonytalansághuman capital investmentoptionriskuncertaintyoktatás opciós értékefolyóiratcikkOpen AccessDebreceni Egyetemhttps://doi.org/10.21845/comp/2010/1/7Competitio19Com2939-7324