Szerepi , SándorBarkai, Vivien2025-06-112025-06-112025https://hdl.handle.net/2437/391457A dolgozat középpontjában az óvodáskorú gyermekeknél megjelenő viselkedési problémák pedagógiai megközelítése és kezelése áll. A kutatás célja annak feltárása, hogy az óvodapedagógusok milyen tapasztalatokat szereznek a nehezen kezelhető magatartásformák, például dac, agresszió, hiperaktivitás vagy visszahúzódás kezelésében, különös figyelmet fordítva a hátrányos helyzetű gyermekekre. A dolgozat arra keresi a választ, hogy milyen tényezők járulnak hozzá a viselkedési problémák kialakulásához, és milyen stratégiák alkalmazhatók ezek megelőzésére, enyhítésére. A vizsgálat alapját egy kérdőíves kutatás képezi, amely 79 óvodapedagógus tapasztalatait gyűjti össze. A kutatás hipotézisei többek között azt vizsgálják, hogyan hat az óvodapedagógusok szakmai tapasztalata, a szülőkkel való együttműködés a viselkedési problémák gyakoriságára. A dolgozat célja továbbá az is, hogy rávilágítson arra, milyen szerepet játszik az óvodai környezet, a pedagógiai módszerek és a szociális háttér a problémás viselkedés alakulásában, és hogy az óvodapedagógus hogyan lehet egyszerre következetes nevelő és támogató segítő a gyermek fejlődésében.47huViselkedési problémákpedagógiai intervencióóvodai nevelésA kisgyermekkori viselkedési problémák pedagógiai kezelése az óvodai gyakorlatbanNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.