Bacskai , KatinkaKokas, Marianna2025-06-102025-06-102025https://hdl.handle.net/2437/391081A szakdolgozatom az autizmus spektrumzavarral élő tehetséges tanulók sajátos jellemzőit és fejlesztési lehetőségeit vizsgálja a művészeti oktatás területén, a Medgyessy Ferenc Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikumban szerzett tapasztalatok alapján. A dolgozat bemutatja a tehetség, a kreativitás és az autizmus fogalmait, különös figyelmet fordítva a kettős különlegesség jelenségére. Az empirikus kutatásom során félig strukturált interjúkat készítettem nyolc tanárral, akik közismereti- és művészeti tantárgyakat tanítanak, és tapasztalatokat szereztek autista tanulók tanítása során. Az eredmények azt mutatják, hogy a tehetség kibontakoztatása személyre szabott pedagógiai eszközöket, elfogadó légkört és nagyfokú érzékenységet igényel. A tanulmányom rávilágít arra is, hogy az autizmus spektrumzavar sajátosságai – például a szűk érdeklődési kör és a rendszerező gondolkodás – hogyan befolyásolják a kreatív területeken való teljesítményt. A kutatásom gyakorlati javaslatokat is megfogalmaz a művészeti oktatásban dolgozó pedagógusok számára, ezzel segítve az inkluzív és tehetségbarát iskolai környezet kialakítását.43huautizmus spektrumzavartehetséggondozáskettős különlegességművészeti oktatáskreativitástanári stratégiákspeciális nevelési igényAutizmus és tehetséggondozás a művészeti oktatásban a Medgyessy Ferenc Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikumban szerzett tapasztalatok alapjánAutism and Talent Development in Arts Education Based on Experiences at Medgyessy Ferenc Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és TechnikumNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.