Szakály, ZoltánKovács, Bence2023-10-122023-10-122023https://hdl.handle.net/2437/359741Disszertációm, s egyben kutatásom témája a vállalati piacorientáció a hazai élelmiszeripari KKV-k körében. A piacorientáció egy olyan vállalati szemléletmód, magatartás, ami a marketingkoncepció gyakorlatba ültetését jelenti. Egy piacorientált vállalat más, nem piacorientált vállalatokhoz képest hatékonyabban és eredményesebben képes vevőéréket előállítani. Kutatásom során vizsgáltam a vállalatok piacorientációját az MKTOR skála alapján, melyet adaptáltam a vizsgált vállalatokhoz, s megállapítottam, hogy a modell elavult és jelentős átalakításokra szorul, továbbá fenntartásokkal kell alkalmazni. Csoportosítottam a vállalatokat a piacorientációjuk alapján. Négy csoportot különböztettem meg: befelé forduló, vevőorientált, versenytárs-orientált és piacorientált. Ezt követően vizsgálataimat a piacorientáció és a vállalati teljesítmény kapcsoltára irányítottam. A vállalati teljesítményen belül három dimenziót különítettem el: eredményesség, relatív előny és fogyasztói elégedettség. Eredményeim -korábbi kutatási eredményekkel összhangban- igazolták mind a holisztikus piacorientáció (HOPO), mind az MKTOR skála pozitív, szignifikáns kapcsolatát a vállalati teljesítménnyel. The topic of my dissertation and research is corporate market orientation among Hungarian food industrial small- and medium sized enterprises. Market orientation is a corporate philosophy, approach and behaviour that realizes the marketing concept into practice. A market oriented company can create customer value more efficiently and effectively than other non-market oriented companies. I examined the market orientation of the companies based on the MKTOR scale, which I adapted to the examined companies, and found that the model is outdated, and it is needed of major transformations, and should be applied with reservations. I grouped the companies based on their market orientation. I crated four groups, they are the following: inward-looking, customer-oriented, competitor-oriented and market-oriented. After that, I focused on the connection between market orientation and corporate performance. In the corporate performance I examined three dimensions: effectiveness, relative advantage and consumer satisfaction. My results – related to results of previous research- confirmed the positive, significant relationship of both the holistic market orientation (HOPO) and the MKTOR scale with company performance.136hupiacorientáció, MKTOR, vállalati teljesítménymarket orientation, MKTOR, corporate performancePiacorientáció és holisztikus marketing a hazai élelmiszeripari KKV-k körébenMarket orientation and holistic marketing among hungarian food industrial SMEsGazdálkodás- és szervezéstudományokTársadalomtudományok