Szakály, ZoltánDr. T. Nagy-Pető, Dorka2024-10-192024-10-192024https://hdl.handle.net/2437/381267A nemzetközi szakirodalom számos kutatása számol be a fogyasztók növekvő elégedetlenségéről, mely az ipari termelési rendszerekből származó élelmiszerekkel kapcsolatban merül fel. A saját és környezetük egészsége iránti aggodalmuk és a helyi termelők támogatására irányuló vágyuk arra késztette őket, hogy más alternatívák után kutassanak, mint például a helyi, hagyományos vagy egy adott régióra jellemző termékek. A legtöbb országban ezek a földrajzi jelzéssel ellátott élelmiszerek. Ezenkívül a globalizációnak köszönhetően az élelmiszerpiac is egyre inkább nemzetközivé válik, amivel az „élelmiszer-kilométer” (vagy „food miles”, azaz az élelmiszer származási helyétől megtett távolság a végső fogyasztásig) is nagymértékben megnövekedett. Ez magával hozta egyrészt a helyi gazdaságok aggodalmát kiszolgáltatottságuk révén a nemzetközi piacnak (árverseny), másrészt megjelent a fokozott fogyasztói aggodalom is, mely az ellátási láncok átláthatósága, az élelmiszerbiztonság, a környezetvédelem vagy egyéb, az elmúlt évek élelmiszerbotrányai miatt kialakult félelem mentén koncentrálódik. A kutatásunk középpontjában álló helyi termékek és rövid ellátási láncok fontos szerepet töltenek be a nemzetgazdaságokban, egyúttal fontos szerepük van a fenntartható gazdaság és társadalom megteremtésében. Vizsgálataink során a fogyasztói attitűdöket a helyi termékek fogyasztásához kapcsolódó modellek segítségével vizsgáltuk. Several studies in the international literature report growing consumer dissatisfaction with food from industrial production systems. Their concern for their health and that of the environment, as well as their desire to support local producers, has led them to seek other alternatives, such as local, traditional, or regional products. In most countries, these are foods with geographical indications. In addition, globalisation has led to an increasing internationalisation of the food market, which has also significantly increased food miles (i.e. the distance travelled from the origin of food to the final consumer). It has led to concerns about the vulnerability of local economies to international markets (price competition) on the one hand and increased consumer concerns, focusing on fears about transparency in supply chains, food safety, environmental protection or other issues related to food scandals on the other hand in recent years. Local products and short supply chains in the focus of our research play a significant role in the national economy and in creating a sustainable economy and society. Our research has explored consumer attitudes using models relating to the consumption of local products.162huhelyi termékekrövid ellátási láncokCETSCALE modellfogyasztói attitűdöklocal productsshort supply chainsCETSCALE modelconsumer attitudesA HELYI ÉLELMISZEREKKEL KAPCSOLATOS FOGYASZTÓI ATTITŰDÖK EMPIRIKUS VIZSGÁLATAAN EMPIRICAL STUDY OF LOCAL FOOD-RELATED CONSUMER ATTITUDESGazdálkodás- és szervezéstudományokTársadalomtudományok