Bujdosóné Papp, AndreaMikolainé Székelyhidi, Zita2021-04-222021-04-222021-04-21http://hdl.handle.net/2437/306734A szakdolgozat célja az anyanyelvi fejlesztés sokszínű lehetőségének bemutatása a 4-8 éves korosztály körében. A dolgozat elméleti részében bemutatjuk a nyelvfejlődés menetét, majd azt, hogy milyen zavarok adódhatnak a fejlődés közben. Részletezzük az elvárt beszédfejlettségi szinteket és az ezekhez kapcsolódó vizsgálati módszereket. Hangsúlyozzuk a játék fontosságát, a játék által fejleszthető képességeket, a 4-8 éves gyermekek életében. Kutatást végeztünk 4 kisvárosban többnyire hátrányos helyzetű iskolákban, óvodákban a gyermekek beszédfejlettségi szintjével és logopédiai ellátásukkal kapcsolatban. A fő kérdésünk az volt, hogy érzékelik-e a pedagógusok, logopédusok a gyerekek beszédfejlettségi szintjének romlását az utóbbi években és lenne-e igényük egy komplex játékos fejlesztő gyűjteményre. Feltevéseink igazolást nyertek, a pedagógusok és a logopédusok válaszai alapján. Ennek szellemében bemutatjuk, hogy a holisztikus szemlélet hogyan alkalmazható a pedagógiai tevékenységekben. A teljesség igénye nélkül, a kompetenciák betartásával, bemutatunk néhány fejlesztő játékot, melyek segítik a beszédfejlődést nem csak anyanyelvi, hanem ének-zenei és mozgásos tevékenységek közben is, akár az óvodai foglalkozásokon, akár tanítási órákon.54hujátékbeszédfejlődésmozgásének-zeneholisztikus szemléletSzakmai együttműködés és komplex szemlélet az anyanyelvi kommunikáció fejlesztésének intézményi gyakorlatábanDEENK Témalista::Neveléstudomány