Szabó, ÁgnesKóráné Cséffán, Tünde2024-06-172024-06-172024-04-05https://hdl.handle.net/2437/373122A szakdolgozat a nemzetiségi kétnyelvű alsó tagozatos gyerekek fonológiai tudatosságát vizsgálja. A vizsgálat eszközeként Jordanidisz Ágnes Fonológiai Tudatosság Tesztjét használtuk. Egy nemzetiségi kéttannyelvű általános iskola 2. osztályos magyar-román kétnyelvű tanulóinak a hangtani tudatosságának szintjét hasonlítottuk össze magyar egynyelvű osztálytársaik szintjével, majd egy magyar iskola egynyelvű korcsoportjának kvalitásaival. A nem mindennapi adottságokból kiindulva az elméleti áttekintésben szenteltünk egy fejezetet a magyarországi román nemzetiség és oktatás jellegzetességeinek bemutatására is. Munkánkban körbejártuk a kétnyelvűség és a fonológiai tudatosság fogalmát, valamint annak fejlesztési lehetőségeit. Feltártuk a FT kapcsolatát a kétnyelvűséggel és az olvasástanulással, amihez több hazai kutatásból merítettünk, majd ezek egy részével saját eredményeinket is összevetettük. Hipotéziseink egy része beigazolódott, más részét az eredményeink nem támasztották alá, ezzel újabb vizsgálati irányokat nyitva a kétnyelvűség és a fonológiai tudatosság összefüggéseiben.40hufonológiai tudatosság, kétnyelvűség, nemzetiségi kétnyelvűségkétnyelvűség,nemzetiségi kétnyelvűségA fonológiai tudatosság vizsgálata 7-8 éves kétnyelvű gyerekeknélNyelvtudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.