Bujdosóné Papp, AndreaFábián , Anita2023-04-142023-04-142023-04-14https://hdl.handle.net/2437/349557A szakdolgozat célja megismerni az óvodapedagógusoknak az óvodában használt, szólásokra, valamint közmondásokra vonatkozó tudását, véleményét. Fontosnak tartják-e az óvodai nevelés részébe illeszteni azt és pozitív válasz esetén, a módszernek az ismertetését. Fontos-e a 21. században, hogy a gyermek felismerje a közmondások, szólások üzenetét? A témának az aktualitása az indokolja, hogy a 21. században a verbalitás jelentősége csökkent a képi megjelenítéshez képest. Szólások és közmondások használatával fejlődik a gyermek aktív szókincse, absztrahálási készsége és képi gondolkodása (melyek a későbbiekben a szövegértés alapjait képezik). A dolgozat azt vizsgálta, hogy a mai korban van-e igény a szólásokra, közmondásokra az óvodás korosztályban, a neveléssel és a személyiségfejlesztéssel kapcsolatban, valamint, hogy azok mely képességterületekre hatnak. Jelen van-e a gyermek életében a szólás és a közmondás és ha igen az milyen hatással van az óvodáskorú gyermek gondolkodására? A témakör feldolgozása az első fejezetben a szólások, közmondások megközelítési lehetőségei, definíciók; a típusai; valamint azok helye az ember életében. A második fejezet tárgyalja a szólások, közmondások nevelésben betöltött szerepét. A nevelésben betöltött szerep: a szólás, közmondás és a gyermeki képességfejlesztés; a mesék és a szólások, közmondások; képek, mesék, közmondások alfejezet részletezi.47huóvodai nevelésanyanyelvi nevelésszólás, közmondásSzólások és közmondások az óvodábanDEENK Témalista::Neveléstudomány