Erdei , Timotei IstvánAlbecz, Áron Vendel2024-12-162024-12-162024-11-20https://hdl.handle.net/2437/383175A dolgozat témaválasztásának oka, hogy a mai modern légiközlekedésben meghatározó utasélményt jelentő utastér hőmérsékletének szabályozásában szerepet játszó alkatrész gyártása során felmerülő problémára megfelelő megoldást találjak. Ezen probléma a repülőgép klímacsövek gyártása során keletkezett gyantatöbblet elvezetése. Dolgozatomban foglalkozok a probléma kialakulásával, gyártástechnológiai lépésekkel, a probléma gyártásra gyakorolt negatív hatásaival és annak megoldására vonatkozó törekvésekkel. Elsőkörben az alkatrész fontosságának megismeréséhez meg kell ismernünk a légi járművek klímaberendezéseinek működését, hűtő-fűtő mechanikáját is. A feltárt probléma megoldásához szorosan kapcsolódó lépés a kézi marás technológiájának alkalmazása a hibás darabon, illetve fontos az eljárás előnyeinek és hátrányainak bemutatása. Prezentálom a klímacső előállításához szükséges alapanyagok tulajdonságait, ezt követően a gyártási folyamat lépéseit, ezen belül is részletesen kidolgozom a laminálás és az edzési folyamatot. Következő lépésként a kész munkadarab és annak beépítésének 3D modellezés technikával történő bemutatására kerül sor. Továbbá a 3D modellezéshez kapcsolódóan CFD szimulációt hajtok végre az említett klímacsövön, szemléltetve a szimuláció eredményeit. A dolgozatom második felében a gyártás során fellépő hiba feltárását részletezem, annak hatásait és a hiba kiküszöbölésére irányuló szakmai módszereket vizsgálom. A megfelelő megoldás megtalálása ezen hiba javítására több szempontból is fontos tényező. A gyártásban minimalizálni a selejtes, hibás alkatrészek előfordulását, ezzel is csökkentve a cég ebből adódó gazdasági veszteségeit. Több megoldási lehetőséget is vázolok, melyek egyike sem vezetett a hiba teljes megszüntetéséhez.52huGyantaRepülőkKlímatizálásRepülőgép klímaalkatrészek gyantatöbblet elvezetésének megoldása új, egyedi gyártóeszköz konstrukcióvalMűszaki tudományokHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.