Légrádi , Miklós2021-06-292021-06-292020-04-14International Journal of Engineering and Management Sciences, Évf. 5 szám 1 (2020) , 453-479https://hdl.handle.net/2437/318884This article aims to review the recent academic researches on print and e-book usage experience and preferences. Their findings will be compared to the results of a primary research previously conducted by the author. Using these data the article presents the Five Product Level of e-books and e-readers. Reviewing the Hungarian and International e-book / print sales figures and publishing trends, the article shows ways for further research for a better e-book product understanding and highlights a few promising ways for future product development in e-books and e-readers.A tanulmány célja a hazai és nemzetközi e-book használati és olvasási preferenciákra fókuszáló tudományos kutatások feltárása. A témához köthető saját primer kutatási eredmények összehasonlításra kerülnek a vizsgált e-book kutatások eredményeivel. Az elemzés alapján elkészül az e-book és az e-reader Kotler-féle termékmodellje. A hazai és a külföldi e-book / nyomtatott könyvkiadási trendek és számok áttekintésével kiegészítve a cikk felvázol további javasolt kutatási irányokat, és  az eddigi kutatási eredmények alapján ajánlásokat tesz az e-book és e-reader termékek fejlesztési irányaira.application/pdf--e-book-termékek használatának kutatási irányai és a termékfejlesztésben alkalmazható eredményeifolyóiratcikkOpen Accessby the authorshttps://doi.org/10.21791/IJEMS.2020.1.38International Journal of Engineering and Management Sciences152498-700X