Mező, KatalinMóré, Mariann2021-12-282021-12-282021-12-28Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, Évf. 7 szám 4 (2021) , 21-30https://hdl.handle.net/2437/327192The study analyzes the possibilities of career planning of young people with Special Educational Needs in Hungary. This topic seems to be especially relevant, as the process of transforming the vocational education system in Hungary (Vocational Education 4.0, 2020) makes it even clearer that the vocational school appears to be the most achievable secondary educational goal for certain groups of students with Special Educational Needs. Skill workers trained in vocational schools could appear in the labor market as potential employees, however, partly because obstacle-free and automatic employment do not always happen after leaving secondary school. Career planning is a possible solution to the problem outlined. The career planning can be supplemented and intertwisted with the preparation of the Individual Transition Plan for young people with Special Educational Needs. Therefore, the purpose of the present study is toA tanulmány a sajátos nevelési igényű fiatalok életpálya-tervezésének megvalósítási lehetőségeit elemzi hazánkban. A téma kifejezetten aktuális, hiszen a szakképzés rendszerének hazai átalakítási folyamata (Szakképzés 4.0, 2020) során egyre inkább kirajzolódik, hogy a szakiskola elsődleges továbbtanulási célként jelenik meg a sajátos nevelési igényű tanulók egyes csoportjai számára. A szakiskolákban képzett szakemberek potenciális munkavállalóként jelenhetnének meg a munkaerőpiacon, mégsem történik meg minden esetben az akadálymentes és automatikus munkavállalás a középiskola elvégzése után. Az életpálya-tervezés - mely a sajátos nevelési igényű fiatalok esetében kiegészül és egybefonódik az Egyéni Átvezetési Terv készítésével - megoldást jelenthetne a vázolt problémára, ezért a jelen tanulmány célja, hogy felhívja a figyelmet e lehetőség tudatos és szakszerű alkalmazására a sajátos nevelési igényű fiatalok esetében is.application/pdfcareer planningvocational trainingyoung people with Special Educational Needssecondary schoolIndividual Transition Planéletpálya-tervezésszakképzéssajátos nevelési igényű fiatalokközépiskolaEgyéni Átvezetési TervÉLETPÁLYA-TERVEZÉS SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ FIATALOK ESETÉBENfolyóiratcikkOpen AccessDr. Mező Katalin, Dr. Móré Mariannhttps://doi.org/10.18458/KB.2021.4.21Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat47Különleges Bánásmód2498-5368