Szilágyi, ZsoltBán, Gergely Károly2015-04-242015-04-242015-04-19http://hdl.handle.net/2437/210316A trianoni békeszerződést követő területi veszteség az ország valamennyi tényezőjére kihatott, mind a gazdasági, politikai, társadalmi, mind pedig kulturális vonatkozásban. Hatással volt tehát az oktatásra is, ami a középiskolai történelem és földrajz tankönyvek szövegein és ábráin is egyformán megfigyelhető. A szakdolgozat célja, hogy bemutassa a nemzeti térről alkotott kép alakulását/megjelenését a két világháború között kiadott, vizsgálatba bevont középfokú oktatásban használt földrajzkönyvek alapján. Kilenc korabeli földrajz tankönyv tanulmányozásán alapszik, melyek három középfokú iskolatipust fednek le: felső kereskedelmi iskola, leánylíceum, és reálgimnázium. A kutatás alapját a tankönyvek szövegi részén kivül a térképek, illetve az ábrák elemzése adta. Ezek után megállapítható, hogy attól függően, mi a tankönyvi lecke témája, egy kivétellel találtam utalást Trianonra, annak következményére és arra, hogy hogyan viszonyult az adott kor, illetve szerző a „traumához”. Azonban azok a tankönyvek, melyek a Kárpát-medencével és Magyarországgal foglalkoznak részletesen, típustól, megjelenési időtől és írótól függetlenül nagy hasonlóságot mutatnak.38huTrianonnemzeti térföldrajzoktatástankönyvTrianon megjelenése a középfokú földrajzoktatásban a két világháború közötti tankönyveken keresztül.DEENK Témalista::Történelemtudomány