Bocsi, VeronikaSzabó, Bella2025-06-112025-06-112025https://hdl.handle.net/2437/391305A dolgozat célja a gyógypedagógusok szakmai presztízsének és társadalmi megbecsültségének vizsgálata Magyarországon. Az elméleti rész a presztízs fogalmát, a pedagóguspálya társadalmi megítélését és a gyógypedagógusi szakma helyzetét tárgyalja. A szakirodalom szerint a pedagógusok alacsony presztízsű diplomás foglalkozásnak számítanak, bár társadalmi hasznosságuk elismert. A kutatás kérdőíves módszerrel készült, amelyet 61 aktív gyógypedagógus töltött ki. Az elemzés során a szakmai presztízs, a munkakörülmények és az anyagi megbecsültség összefüggéseit vizsgálták. Az eredmények azt mutatják, hogy a gyógypedagógusok nagy része elégedetlen a fizetésével és a munkakörülményeivel. A presztízsük alacsonyabb, mint más értelmiségi szakmáké, de a társadalmi hasznosságuk miatt elismerés övezi őket. A válaszadók szerint a pályán maradás legfontosabb ösztönzője a jobb fizetés lenne. Az összegzés rávilágít arra, hogy a presztízs növeléséhez az anyagi és szakmai elismerés fokozása szükséges. A dolgozat hozzájárulhat a gyógypedagógusok helyzetének javítását célzó oktatáspolitikai döntések meghozatalához.49hugyógypedagóguspresztízstársadalmi státuszmegbecsültségpedagóguspályamunkakörülményekpályaelhagyásGyógypedagógusok presztízs- és státuszvizsgálataAnalysis of the Prestige and Status of Special Education TeachersNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.