Demeter-Karászi, ZsuzsannaHarsányiné Iván, Emese Vivien2023-04-142023-04-142023https://hdl.handle.net/2437/349490A szülői bevonódás magába foglalja azokat a magatartásformákat mellyel a szülő támogatni tudja gyermeke fejlődését, iskolai előmenetelét. A kérdéskör egyik legismertebb képviselője Joyce Epstein, aki hat dimenzió megalkotásával tipizálta a részvétel lehetséges komponenseit, és a hozzá tartozó jellemzőket. A bevonódás mértéke és az iskolai eredményesség közötti összefüggést a kutatások többsége igazolta. Kutatásunk során igyekeztünk feltárni azokat a háttértényezőket, melyek a részvétel mértékére közvetlen hatást gyakorolnak. Ebből kifolyólag nagy figyelmet kap a különböző társadalmi rétegek szülői bevonódásának vizsgálata. Mivel különbség figyelhető meg az egyes szektorok, felekezeti és állami, intézményei között a tanulók eredményességében, az feltételezhető, hogy nem csak a társadalmi rétegek különbségei, de a szektoroké is megfigyelhető a bevonódás tekintetében. Ezekre alapozva kérdésként merül fel, hogy milyen társadalmi háttérmintázatok jellemzőek az adott régióra, továbbá ezek milyen bevonódás típusokat eredményeznek. Kérdéseink megválaszolása érdekében kvalitatív kutatást végeztünk, ahol 18 Hajdú-Bihar vármegyében dolgozó pedagógussal készített interjút vizsgáltunk meg. Eredményeink azt mutatták, hogy a társadalmi háttér különböző mintázatai jelennek meg az általunk vizsgált régióban, melyhez további különböző szülői bevonódás típusok társíthatók. Bár jelen vizsgálat is hasznos információkkal szolgál, lehetséges kutatási irányként merül fel a szülők, illetve a tanulók körében végzett interjús felmérés, mely a kapcsolati rendszer mindhárom ágensének irányából közelítené meg az említett kérdéskört.40huszülői bevonódásszülő-iskola kapcsolatbevonódás típusokszocioökonómiai státusszektorközi összehasonlításSzülői bevonódás típusok a szocioökonómiai háttér tükrében – narratívák a rendszeren belülrőlDEENK Témalista::NeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.