Tiszai, LucaVáróczy , Viktória2022-06-302022-06-302022-06-30Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, Évf. 8 szám 2 (2022) , 105-112https://hdl.handle.net/2437/335710The first encounter with people with severe and multiple disabilities could be highly challenging. Physical deformities of the body and face which are highly frequent in this group, lead to subconscious rejection. The lack of verbal communication makes the relationship even more difficult, thus, nonverbal methods are effective in facilitating relationship building. Methods such as nonverbal art therapies are highly popular in creating mutually empowering relationships. Common shared active and receptive artistic experiences as well as commonly solved challenges and other elements of adventure therapy helps to facilitate group processes. In this article, we refer to a pilot project: a special experience-based facultative course about facilitating encounters with adults with severe disabilities with art and adventure-based activities. A súlyos és halmozott fogyatékossággal élő nem beszélő személyekkel való kapcsolatteremtés nem mindig zajlik zökkenőmentesen. A halmozott fogyatékosság gyakran jár az arc vagy a test deformitásával, amely ösztönös elutasítást vált ki. A verbális kommunikáció hiánya megnehezíti a kapcsolatteremtést, ezért olyan módszerekre van szükség, amely segíti a kölcsönösen gazdagító kapcsolatok kialakítását, mint a nonverbális művészetterápiás módszerek. Várható eredménnyé válik az összetartozás élményének megszületése, a közösen átélt alkotás, művészeti élménybefogadás, valamint a csoportosan megoldott kihívások. Tanulmányunkban egy szabadon válaszható kurzus tapasztalatairól szeretnénk beszámolni, hogy hogyan lehet megsegíteni a súlyosan-halmozottan fogyatékos személyekkel való találkozást, kalandterápiás, illetve művészetterápiás elemekkel.application/pdfsevere and multiple disabilitiesadventure therapyteacher educationsocial inclusionsúlyos-halmozott fogyatékosságkalandterápiapedagógusképzéstársadalmi befogadásKALANDTERÁPIÁS ÉS MŰVÉSZETTERÁPIÁS ELEMEK SZEREPE SÚLYOSAN-HALMOZOTTAN FOGYATÉKOS SZEMÉLYEKKEL VALÓ TALÁLKOZÁS FACILITÁLÁSÁBANfolyóiratcikkOpen AccessDr. Tiszai Luca, Váróczy Viktóriahttps://doi.org/10.18458/KB.2022.2.105Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat28Különleges Bánásmód2498-5368