Füzesi, IstvánCsordás, AdriánFelföldi, János2024-08-012024-08-012021-12-31Táplálkozásmarketing, Évf. 8 szám 2 (2021): Táplálkozásmarketing , 73-912064-8839https://hdl.handle.net/2437/378725The importance of digital marketing is increasing significantly. During the current pandemic situation, its shortcomings are even more easily noticeable. Due to the German consumers' green purchasing behaviour, the poor online performance of German farmer shops appeared. The aim of this paper was to analyse the usage of digital marketing tools in this field. A representative database was applied for the descriptive statistics and the principal component analysis as well. Five clusters were defined by the K-mean method. The research of 375 farmer shops highlighted shortcomings in the usage of the website and social media. More than 70% of the farmer shops did not operate any website or did not provide on it all the required information, while only 20% of the shops were available online as a webshop. The low share of digitally well-managed farmer shops (less than 3%) was revealed by the clustering method. These focus mostly on the sale of alcoholic beverages. The social media surfaces meant in the case of many shops the only contact to the consumers, however, the application of these platforms was not common according to the applied method. For the farmer shops, the lack of digital marketing could mean a disadvantage in a short period, however, the increasing importance of online appearance could cause the decrease of interest and sales for a longer period. JEL Codes: M31, O13, E21A digitális marketing jelentősége folyamatosan nő, a pandémiás helyzetben pedig az alkalmazásának a hiánya még szembetűnőbb. A német fogyasztók környezettudatos vásárlási preferenciáinak, valamint a COVID-19 okozta helyzetnek köszönhetően a németországi termelői boltok alacsony online jelenlétére hamar fény derült. A kutatás célja éppen ezért, az elsődleges termelői élelmiszerboltok által használt digitális marketing eszközök elemzése. A reprezentatív mintán végzett főkomponens elemzéssel és a K-közép módszer alkalmazásával öt csoportot azonosítottunk. A vizsgálat alapját képező 375 termelői bolt adatai nyomán kijelenthetjük, hogy ezek az üzletek a weboldalaik és a közösségi média felületeik használatára csekély figyelmet fordítanak. Az elemzett boltok több, mint kétharmada nem üzemeltetett semmilyen honlapot, vagy nem tűntette fel azon a törvényileg előírt információkat, és csupán minden ötödik biztosított lehetőséget online vásárlásra (webshop). A digitális marketing nyújtotta lehetőségeket jól kihasználó (leginkább alkoholos termékek értékesítésére fókuszáló) üzletek alacsony száma a klaszterezés során vált igazán jól láthatóvá. A vizsgálati módszerek segítségével azt is megállapították a szerzők, hogy sok üzlet esetében a közösségi média használata jelentette az egyetlen online kapcsolatot a vásárlókkal, viszont még ezen felületek alkalmazása sem nevezhető általánosan bevett gyakorlatnak a német termelői boltok vonatkozásában. A digitális marketing hiánya rövid távon hátrányt, hosszabb távon akár a vevők számának és ezáltal a bevétel nagyságának csökkenését is eredményezheti. JEL-kódok: M31, O13, E21application/pdfdigital marketingsocial mediafarmer shopsustainable consumptiondigitális marketingközösségi médiatermelői boltfenntartható fogyasztásA németországi termelői boltok online marketing tevékenységefolyóiratcikkOpen AccessDr. Füzesi István, Adrián Csordás, Dr. Felföldi Jánoshttps://doi.org/10.20494/TM/8/2/6Táplálkozásmarketing28TM2631-1380