Molnár, JuditGrebely, PéterSzekanecz, Vera Anna2024-06-012024-06-012024https://hdl.handle.net/2437/370739Bevezetés: Annak érdekében, hogy a szakellátásban részesülő gyermekek megkapják a kellő támogatást, szükség van olyan nevelőszülőkre, akik megfelelően felkészültek a munkájuk során felmerülő számos probléma leküzdésére. A nevelőszülők nevelési stílusának kialakítására hatással van saját nehézségeik megélése, illetve pszichológiai erőforrásaik megléte egyaránt. Cél: Jelen kutatásban információt gyűjtöttünk a nevelőszülők által megélt nehézségekről, a rendelkezésükre álló pszichológiai erőforrásokról, valamint szerettük volna megtudni, hogy ezek hogyan befolyásolják a nevelt gyermekekkel való kapcsolatukat, azaz milyen nevelési stílust használnak. Módszer: A jelen keresztmetszeti vizsgálat mintáját összesen 5 vármegyéből 253 nevelőszülő adatai alkotják, életkoruk átlaga 43,65 (SD=9,59) év. A kérdőívcsomagban demográfiai adatokon túl a résztvevők pszichológiai immunkompetenciájára (PIK), nevelési stílusára (PSDQ), valamint a nevelőszülőséggel kapcsolatos nehézségeikre vonatkozó saját szerkesztésű kérdéseket tettünk fel. Eredmények: A nevelőszülőséggel járó nehézségek 5 csoportját azonosítottunk, úgymint a problémák a gyermekekkel, kötelezettségek, rendszerrel kapcsolatos nehézségek, magánéleti problémák és a gyermek elvesztése. Ezen nehézségek megélésének intenzitása gyenge, pozitív együttjárást mutat a megengedő és a tekintélyelvű nevelési stílussal, valamint gyenge, negatív korrelációt mutat az irányító (iránymutató) nevelési stílussal és a pszichológiai immunkompetenciával. Továbbá, a pszichológiai immunkompetencia mértéke ellentétes, gyenge kapcsolatban áll a megengedő és tekintélyelvű nevelési stílussal, míg közepesen erős, pozitív együttjárást mutat az irányító nevelési stílussal. A regresszióval vizsgált adatok megerősítették, hogy azok a nevelőszülők, akiknek a nevelési stílusa irányító, feltehetően jobb immunkompetenciával rendelkeznek, kevésbé terheli le őket a nevelőszülői hálózat által támasztott kötelezettségek, ugyanakkor nehezebbnek ítélik meg a gyermek elvesztését. Következtetések: A nevelőszülők immunkompetenciájának javítása növelheti a támogatóbb, melegebb (irányító) nevelési stílus kialakítását, ami hozzájárulhat a nevelt gyermekek megfelelő fejlődéséhez. Támogatások: Új Nemzeti Kiválósági Program Felsőoktatási Mesterképzés Hallgatói Ösztöndíj (Pályázati azonosító: ÚNKP-23-2-I-DE-354)46hunevelőszülőnehézségerőforrásoknevelői stíluspszichológiai immunkompetenciaA nevelőszülők erőforrásainak és nehézségeinek, valamint azok hatásának vizsgálata a nevelési stílusraPszichológiaHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.