Pakurár, MiklósHajdu, Sándor Dénes2013-11-252013-11-252013-11-042013-11-25http://hdl.handle.net/2437/176991Szakdolgozatom témája az élénkítő hatású, teljesítményfokozó termékek fogyasztási szokásainak összehasonlítása, a fiatal (15-34 éves) korosztályok körében. A termékvonalon található árucikkek közül a kávé és energiaital került kiválasztásra; ennek oka, amellett hogy e két termék rendelkezik a legnagyobb koffeintartalommal (a készítmények élénkítő hatása leginkább a koffeinnek köszönhető) az, hogy a kávé a teljes populáció tekintetén a legnépszerűbb élénkítő italnak tekinthető, az energiaital pedig a különböző kutatások alapján a célcsoporton belül nagy közkedveltségnek örvend. A szakirodalmi áttekintésben a témához kapcsolódó legfontosabb adatok, információk kerültek bemutatásra; a kávé esetében különös tekintettel az előállításra, a hazai és nemzetközi kereskedelmi tendenciákra és a különböző kávétípusok ismertetésére, az energiaital rész esetében pedig a termékösszetevők és a legnagyobb márkák marketingtevékenysége volt hangsúlyos. Mindkét terméknél sor került az élettani hatások és a lehető legfrissebb fogyasztási adatok bemutatására.A primer kutatás során egy kvantitatív módszerek közé sorolható kérdőív került lekérdezésre, ebben csak az egyes termékekre vonatkozó és összehasonlító kérdések szerepeltek. A kérdőív olyan kérdésekre kereste a választ, mint a fogyasztás gyakorisága és helyszínei, a fogyasztás okai; kávénál vagy energiaitalnál fontosabb-e a márka, az ár, a minőség, az íz, a koffeintartalom és a termékösszetétel. A kutatás tárgyát képezte még a márkaismeret, az egészségre gyakorolt hatások és a leszokás megítélése, különböző kifejezések terméktípushoz kötése, valamint a vásárlási szokások megismerése.64hukoffeinkávéenergiaitalAz élénkítő koffein A kávé- és energiaitalok fogyasztási szokásainak összehasonlítása a fiatalok körébenEnlivening Caffeine: the Comparison of Coffee and Energy Drink Consumption Patterns among Young PeopleDEENK Témalista::Társadalomtudományok::SzociológiaDEENK Témalista::Közgazdaságtudomány::Marketing