Makara, Emese2024-07-222024-07-222023-09-29International Journal of Engineering and Management Sciences, Évf. 8 szám 3 (2023) , 45-61https://hdl.handle.net/2437/376156 In today's world, the issue of sustainability has become a cardinal problem on a global scale. The question of sustainability affects society, health, the economy, and the environment to a large extent. The examination of the environmental aspects of sustainability at the points where the sports sector interacts with the environment is considered a basis for research, and an increasing number of international studies and literature deal with this topic. Sports equipment and sportswear manufacturers operate through high numbers of multi-level global supply chains. They constantly strive to meet sudden changes in consumer demand, which results in high demand for raw materials and resources, waste and greenhouse gas emissions, and water consumption, all of which contribute to the most harmful environmental effects. The aim of this study is to present the environmental protection measures of Nike, Adidas, and Under Armour, multinational manufacturers of sports equipment and sportswear, aimed at raw material usage, waste management, minimizing water consumption, and reducing their carbon footprint, which they are increasingly applying as part of their business strategy.Napjainkban a fenntarthatóság kérdésköre kardinális probléma, világméretűvé nőtte ki magát. A fenntarthatóság kérdése egyaránt érinti a társadalmat, az egészséget, a gazdaságot és nagymértékben a környezetet is. A sportszektor környezettel lehatárolt kapcsolódási pontjait, a fenntarthatóság környezeti aspektusának vizsgálatát kutatások alapjainak tekintik, mellyel napjainkban egyre több nemzetközi tanulmány, szakirodalom foglalkozik. A sportszer- és sportruházat gyártó vállalatok magas számú, többszintű globális ellátási láncokon végbemenő termeléssel működnek. Folyamatosan igyekeznek kielégíteni a fogyasztók hirtelen igényváltozásait, melynek eredményeképpen magas nyersanyag- és erőforrásigény, hulladék- és üvegházhatású gázok kibocsátása és vízfelhasználás is társul, melyek részei a legkárosabb környezeti hatásoknak. A tanulmány célja, hogy bemutassa a Nike, az Adidas és az Under Armour multinacionális sportszer-és sportruházat gyártó vállalatok alapanyag felhasználására, hulladékgazdálkodására, vízhasználatuk minimalizálására, valamint a szénlábnyomuk csökkentésére irányuló környezetvédelmi intézkedéseit, melyeket üzleti stratégiájuk során igyekeznek egyre nagyobb arányban alkalmazni.application/pdfsportszer-és sportruházat gyártó vállalatokvízhasználathulladékcsökkentésCO2 kibocsátásújrahasznosításenvironmental protectionsporting goods manufacturerswater usagewaste reductionCO2 emissionsZöldülő sporttermékelőállítás – Egyes sportszer- és sportruházat gyártó vállalatok környezetbarát törekvéseifolyóiratcikkOpen AccessEmese Makarahttps://doi.org/10.21791/IJEMS.2023.024International Journal of Engineering and Management Sciences382498-700X