Engler, ÁgnesNémeth, Petra2014-05-052014-05-052014-04-302014-05-05http://hdl.handle.net/2437/191076Dolgozatom témájának kiválasztásánál egy igen sokrétű, és számos tudományterületet érintő témát, problémakört választottam, az ép és fogyatékos versenysportolók formális felnőttoktatásban való részvételét mutatom be, illetve annak mélyebb hátterét. A dolgozat elméleti részében megvizsgálom a fogyatékosság fogalmi alternatíváit számos nézőpont alapján, a fogyatékossággal kapcsolatos jogi szabályozást mind magyar, mind európai vonatkozásban, a fogyatékosok felnőttoktatásban és felnőttképzésbeni helyzetét, hogyan kerülhetnek felnőttoktatásba, hogyan zajlik a képzési folyamat. Szerves részét képezi továbbá a felsőoktatásban való részvételük, helyzetük, lehetőségeik, valamint az elméleti részt a versenysport pszichológiai hátterét vizsgálva fejezem be. A kutatási részben kilenc versenysportoló tanulmányainak hátterét vizsgáltam meg. Négyen közülük paralimpikonok, öten pedig ép versenysportolók. Kitértem arra többek között, hogy hogyan tudják összeegyeztetni a sportot a munkával, tanulmányaikkal, milyen végzettségekkel rendelkeznek, mik motiválták őket arra, hogy milyen pályát válasszanak, illetve a parasportolók szemével, milyen hiányosságokat és pozitívumokat érzékeltek a felsőoktatási és felnőttoktatási intézményeknél az információs és tárgyi akadálymentesítés terén. Remélem, hogy dolgozatom értéket képvisel mindazok számára, akik érdeklődnek a téma iránt és azok számára is, akik további kutatásokat szeretnének folytatni ezen irányban. Bízom abban, hogy kutatásom eredményei építőkockái lesznek egy olyan társadalmi szemléletnek, ami nem a hiányosságokra, hanem a tehetségekre épít függetlenül a fogyatékosságból adódó hátrányoktól, hisz az igazi ember a lélekben lakozik. Kulcsszavak: felnőttoktatás, felsőoktatás, versenysport, sportoló, fogyatékos61huversenysportfelsőoktatásA tanulás és a sport kapcsolata a formális felnőttoktatásbanStudies and sports in formal adult educationDEENK Témalista::Társadalomtudományokno_restriction