Mihály, NikolettRónai, RamónaKomáromi, NándorLehota, József2024-08-012024-08-012018-07-09Táplálkozásmarketing, Évf. 5 szám 1 (2018): Táplálkozásmarketing , 65-762064-8839https://hdl.handle.net/2437/378677The issue of healthy food consumption is an extremely hot topic in today’s fast-paced world. One of today’s ruler trends are the health awareness and health market expansion. The role of the health of consumers is appreciated. People spend more and more to preserve their health. The consequence of conscious consumption is that individuals can keep their physical and mental activity for a longer time remaining their life and accordingly they can be involved in the economic growth. Our central hypotheses were that the financial situation, the level of consciousness and „identity” have a decisive influence on women who assume a healthy eating habit in Hungary. We also presumed a link between health consciousness and financial attitudes, as well as a positive relationship between health consciousness and behavioral intent and normative beliefs. Our results confirm: the income status and the degree of awareness mostly influence the existence of a healthy diet. JEL codes: E21, H31, H51Tanulmányunk központi feltevése volt, hogy Magyarországon az anyagi helyzet, a tudatosság szintje, valamint az „identitás” döntő módon befolyásolja azt, hogy ki vállalja az egészséges táplálkozáson alapuló életmódot. Az egészségtudatosság és a pénzügyi attitűd között is vélelmeztünk összefüggést, valamint az egészségtudatosság a viselkedési szándék és a normatív hiedelmek között is pozitív kapcsolatot feltételeztünk. Kutatásaink megerősítik: A tapasztalati attitűd, a viselkedési szándék és a környezetben észlelt normák szoros kapcsolatban vannak azzal, hogy egészségesen táplálkozik-e az egyén. Várakozásaink szerint azoknak a hölgyeknek határozza meg elsősorban a tudása és a tájékozottsága a táplálkozási szokásait, akik magasabb jövedelemmel rendelkeznek. A kutatásunk igazolta: a jövedelem növekedésével, mind meghatározóbb szerephez jut a tájékozottság és a tudás. A jövedelem tehát sorsdöntő abból a szempontból, hogy képes-e valaki Magyarországon egészségesen táplálkozni – ez ugyanis sokkal drágább és időigényesebb, mint a rutinszerű, nem átgondolt étkezés. Akiknek a táplálkozási szokásait saját bevallása szerint az anyagi helyzete határozza meg leginkább (és nem a tájékozottság/tudás, vagy a márkahűség) – az átlag alatti jövedelem kategóriába esnek. Ez a csoport szorongóbb a pénzügyek területén, jellemző rájuk a költségvetés tudatosság, és az akcióvadászat is. JEL-kódok: E21, H31, H51application/pdfconsumptionhealthhouseholdmanagementfogyasztásegészségháztartásmenedzsmentLehetőségek és akadályok az egészséges élelmiszer-fogyasztás területénfolyóiratcikkOpen Accesshttps://doi.org/10.20494/TM/5/1/5Táplálkozásmarketing15TM2631-1380