T. Nagy-Pető, DorkaSzakály, ZoltánKiss, Virág Ágnes2024-07-222024-07-222022-12-31Economica, Évf. 13 szám 3-4 (2022) ,1585-6216https://hdl.handle.net/2437/376074Nowadays, the protection of the local economy and society is strongly supported not only at the level of nations, but also at the global level. Our study was based on the CETSCALE model of Shimp and Sharma (1987), based on Sumner's (1906) concept of ethnocentrism. The consumer questionnaire survey was conducted in the fall of 2021 as part of an omnibus research on a representative sample (N=1000). The sample reflects the composition of the basic population in terms of gender, age, settlement type and regions. In the course of the research, in addition to descriptive statistical methods, factor and cluster analysis were performed in order to reveal the consumer segments formed along the lines of domestic ethnocentric values. Since in 2014 we already analyzed this set of statements in the framework of a representative large-scale study, we also had the opportunity to compare it with the results of seven years earlier. According to our expectations, the 2020 epidemic increased the commitment to Hungarian products. However, our preliminary assumption was not confirmed, during the analyzes it was revealed that there was no significant change compared to the previous state. Along the lines of the CETSCALE statements, it was possible to identify two factors and with their help to separate three segments, which were named Nationalist, Patriotic and Cosmopolitan based on their alignment with the value groups. It is in the fundamental interest of the actors of the domestic economy that the patriotic behavior is strengthened in the future, for which a strategy must be developed.Napjainkban a helyi gazdaság és társadalom védelme már nem csak nemzetek szintjén, de globális szinten is erősen támogatott. Vizsgálatunk Sumner (1906) etnocentrizmus fogalmára épített Shimp és Sharma (1987) féle CETSCALE modellre épült. A fogyasztói kérdőíves felmérést 2021 őszén egy omnibusz kutatás keretében bonyolítottuk le egy reprezentatív mintán (N=1000). A minta nemre, korra, településtípusra és régiókra nézve tükrözi az alapsokaság összetételét. A kutatás során a leíró statisztikai módszerek mellett faktor- és klaszteranalízist végeztünk annak érdekében, hogy feltárjuk a hazai etnocentrikus értékek mentén kialakuló fogyasztói szegmenseket. Mivel 2014-ben ezt az állítássort már elemeztük egy szintén reprezentatív nagymintás vizsgálat keretében, így a hét évvel korábbi eredményekkel való összehasonlításra is lehetőségünk volt. Várakozásaink szerint a 2020. évi járvány fokozta az elköteleződést a magyar termékek iránt. Előzetes feltevésünk ugyanakkor nem igazolódott be, az elemzések során kiderült, hogy számottevő változás nem történt a korábbi állapothoz képest. A CETSCALE állítások mentén két faktort sikerült azonosítani, és azok segítségével három szegmenst elkülöníteni, melyek a Nacionalista, a Patrióta és a Kozmopolita elnevezéseket kapták az értékcsoportokhoz való igazodásuk alapján. A hazai gazdaság szereplőinek alapvető érdeke, hogy a jövőben erősödjön a patrióta magatartás, aminek a stratégiáját ki kell dolgozni.application/pdfetnocentrizmus hazai termék CETSCALE fogyasztói attitűdETNOCENTRIKUS MAGATARTÁS VIZSGÁLATA A CETSCALE MODELL ALKALMAZÁSÁVALfolyóiratcikkOpen AccessEconomicahttps://doi.org/10.47282/economica/2022/13/3-4/12527Economica3-4132560-2322