2008-12-142008-12-149630580225http://hdl.handle.net/2437/61295"Ne csinálj magadnak faragott képet..." Díszes zsinagógai mozaikok, freskók, temetői művészet a késő antikvitásból; illusztrált héber kéziratok a középkorból; finoman megmunkált kegytárgyak az újkorból - néhány fő típus abból a ma ismert lelettömegből, ami bizonyítja, hogy a zsidóság sohasem zárkózott el a képzőművészetektől. Még Roskó Gábor porcelánból mintázott állatfejű bibliai hőseinek is megvannak a párhuzamai a középkori héber miniatúrákban. Az említett leletekben megtestesülő esztétikai igényesség és művészi alkotókedv azonban a zsidó írott tradíció fényében inkább kivétel, mint szabály, és ez a körülmény az ókori-középkori zsidó művészettörténet kutatóit is nemritkán szinte megoldhatatlan feladat elé állítja. A bibliai képtilalom nyomán a későantik és a középkori rabbinikus hagyomány erős fenntartásokkal él, nemcsak a képzőművészet számos formája mindenekelőtt a figurális ábrázolások iránt, hanem a vizualitás más területein is. Ezeknek a máig élő korlátozásoknak, averzióknak a gyökereit, fogalmi kifejeződését és fejlődését követi nyomon e könyv. Az említett leletekben megtestesülő esztétikai igényesség és művészi alkotókedv azonban a zsidó írott tradíció fényében inkább kivétel, mint szabály, és ez a körülmény az ókori-középkori zsidó művészettörténet kutatóit is nemritkán szinte megoldhatatlan feladat elé állítja. A bibliai képtilalom nyomán a későantik és a középkori rabbinikus hagyomány erős fenntartásokkal él, nemcsak a képzőművészet számos formája mindenekelőtt a figurális ábrázolások iránt, hanem a vizualitás más területein is. Ezeknek a máig élő korlátozásoknak, averzióknak a gyökereit, fogalmi kifejeződését és fejlődését követi nyomon e könyv.9630580225http://webpac.lib.unideb.hu:8082/WebPac/CorvinaWeb?action=cclfind&resultview=long&ccltext=idno+bibFSZ997492bibFSZ997492