Dr. habil. Olajos, TímeaDr. Bodor , Mónika2025-06-302025-06-302025https://hdl.handle.net/2437/394939A STEM (természettudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika) területeken felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatók sikerességét egyre több kutatás kapcsolja össze a kiemelkedő téri képességgel. Jelen dolgozat célja a STEM-képzésben részt vevő női és férfi hallgatók téri képességének és érzelmi intelligenciájának személyiségprofil szintű összehasonlító vizsgálata. A mintát 152 egyetemi hallgató alkotta, ahol a női résztvevők száma 45 fő volt, így arányuk alulreprezentált e területen a férfiakkal szemben. A vizsgálat során a résztvevők két téri képességtesztet (rejtett figura és mentális forgatás), a Rosenberg Önértékelés Skálát, valamint a Bar-On Érzelmi Intelligencia kérdőív három főskáláját (intraperszonális, interperszonális és adaptációs) töltötték ki. Az eredmények alapján a férfi hallgatók szignifikánsan jobb teljesítményt nyújtottak a mentális forgatás feladatban, valamint önértékelésük is magasabbnak bizonyult, átlagosan 2,28 ponttal haladták meg a női hallgatók értékeit a Rosenberg tesztben. Ugyanakkor a téri képesség és az önértékelés szintje egymástól függetlenül alakult. A Bar-On kérdőív interperszonális főskáláján a női hallgatók értek el szignifikánsan jobb eredményt, ami arra utal, hogy érzelmileg érzékenyebbek, empatikusabbak, és nagyobb mértékű morális elköteleződést mutatnak a közösségi normák és a kapcsolati minőség iránt.52hutéri képesség, STEM, önértékelés, érzelmi intelligencia,A STEM területen tanulmányokat folytató női és férfi hallgatók téri képességének és érzelmi intelligenciájának személyiségprofil vizsgálataA Personality Profile Analysis of Spatial Ability and Emotional Intelligence among Male and Female Students in STEM fieldsPszichológiaHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.