Szabó-Rétháti, CsillaKirály, Evelin2024-06-172024-06-172024-04-03https://hdl.handle.net/2437/372917A szakdolgozatban két hátrányos helyzetű település, egy kisváros és egy község helyi óvodájába járó ötéveskorú gyermekek nyelvi képességeit mérjük. A vizsgálatokat három különféle nyelvi fejlődést, teljesítményt mérő vizsgálóeljárás segítségével végezzük, a nyelvi hátrány fellelhetőségének meglétét vizsgálva. A teszteredményeket értékeljük intézményenként, illetve összehasonlítjuk a hátrányos helyzetű vizsgált személyek eredményeit a nem hátrányos helyzetű társaikéval. A településeken működő iskolák pedagógusaival, első osztályt tanítóival készített interjúkon kapott válaszok segítségével megítéljük az említett településeken vizsgált gyermekek nyelvi fejlettségét, képességeit. Az interjúalanyok válaszai a teszteredményeket megerősítve hozzájárulnak a helyes következtetések levonásához, illetve egy teljesebb képet kaphatunk a településeken nevelő-oktatói munkát végző intézményekről, főleg azok együttműködési hiányosságaival kapcsolatban. A kapott eredményeket összegezve igyekszünk számukra használható tanácsokat, segítséget nyújtani.64huhátrányos helyzetnyelvi hátrányHátrányos helyzet, nyelvi hátrány két Szablocs-Szatmár-Bereg vármegyei település óvodájábanNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.