Hegedűs, RolandKissné Juhos, Ágnes2023-03-272023-03-272023-03-27https://hdl.handle.net/2437/348463A témánk aktualitását jelzi, hogy 2020-ban kiadott új Nemzeti alaptantervben a környezetismeret oktatás 1-2. osztályban önálló tantárgyként megszűntetésre került. Ezért szakdolgozatunkban a célunk a tanulásban akadályozott tanulók körében természettudományos tantárgyak oktatásának vizsgálata. Kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy a pedagógusok véleménye alapján a tanulásban akadályozott eltérő tantervű iskolába járó és többségi iskolában tanuló tipikus fejlődésmenetű diákok motivációja, háttértudása eltérő-e, az általuk használt tankönyveik használhatóak-e. Szerettük volna megtudni, hogy a digitális világhoz tudtak-e alkalmazkodni a természettudományos órákat tartó pedagógusok, valamint a gyakorlatorientáltabb oktatás különbségeire és hasonlóságaira is szerettünk volna választ kapni. A kutatás során kvalitatív kutatást végzetünk félig strukturált interjúval (4 féle interjúvázlattal), ami során 13 pedagógust kérdeztünk meg, akik általános iskolában környezetismeretet és természetismeretet tanítanak többségi, illetve szegregált intézményekben. A kutatás eredménye alapján a megkérdezett pedagógusok véleménye nagyon sok helyen összecsengett a korábbi szakirodalommal. A megkérdezett pedagógusok szerint a diákok a természettudományon belül a biológia diszciplínája felé orientálódnak inkább. A gyakorlatorientáltabb oktatással egyetértenek a megkérdezett pedagógusok, és szükségesnek is tartják a tapasztalati úton szerzett ismereteket. A tankönyvek használhatóságáról megoszlanak a vélemények a többségi iskolában tanítók körében, de az eltérő tantervű iskolákban jónak tartják és használják is. A háttértudás, a család szociális helyzete összefügg a tanórai motivációval és tanulással mindkét csoportnál.73hutermészetismerettanulásban akadályozottakkörnyezetismeretA természettudomány tanításaBetekintés a tanulásban akadályozott és többségi tanulók természettudomány oktatásábaDEENK Témalista::Neveléstudomány