Pataky, NóraSzklenár , Ilona Julianna2024-06-202024-06-202024-04-14https://hdl.handle.net/2437/374378Az óvodáskorú gyermekek fejlődése és jóléte lényeges fontosságú életük későbbi szakaszainak szempontjából. Fejlődésük összefüggésben van jó néhány befolyásoló tényezővel. Az egyik ilyen tényező többek között az etnikai hovatartozás, melynek hatását lényegesen kiemelkedő vizsgálni, különösen a roma és nem roma óvodáskorú gyermekek közötti különbségek tekintetében. Az etnikai hovatartozásnak számos perspektívája fordulhat elő, ami hatással van a gyermekek fejlődésére, és ebben az összehasonlító elemzésben megvizsgálom, hogy ezek az aspektusok milyen módon különbözhetnek a két csoport között. A roma és nem roma óvodáskorú gyermekek közötti pszichológiai fejlődésbeli különbségek vizsgálata és megértése tudományos érdek és hangsúlyosan fontos társadalmi téma is. Kutatásom elsődleges célja az volt, hogy feltárja a roma és nem roma óvodáskorú gyermekek pszichológiai különbségeit, a szülők és pedagógusok nevelésével kapcsolatos nézeteket. Ezáltal a vizsgálat lehetővé teszi, hogy mélyebben beleláthassunk és megérthessük a roma gyermekek kihívásait és szükségleteit a nevelés és az oktatás területén, mindemellett pedig segíthet abban is, hogy hatékonyabb módon támogathassuk őket. A kutatásom eredményei hozzájárulhatnak a pszichológiai és pedagógiai gyakorlatok, illetve intervenciós programok fejlesztéséhez, továbbá a gyermek pszichológiai fejlődésének megértéséhez és segítéséhez.61huroma, nem roma, óvodáskor, fejlődés, nevelésRoma és nem roma óvodáskorú gyermekek pszichológiai összehasonlításaPszichológiaHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.