Abari, KálmánMező, FerencMező, KatalinMáth, János2021-08-132021-08-132015-06-30Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, Évf. 1 szám 2 (2015) , 37-47https://hdl.handle.net/2437/321213In order to carry out effectiveness study of the development programs (e.g. education, children with special needs) based on mathematical-statistical methods, the following factors are important: 1) you need some basic mathematical definitions (Math et all., 2015), 2) a statistical software (e.g.: the ’R’) at a reasonable price, 3) some experience in working with this software. The ’R’ is free downloadable software (that can be applied in mathematical-statistical calculations too) which can be a very useful instrument of research of children who need special treatment. This paper provides a practical solution in connection with the last two factors and introduces language ’R’ and its possibilities.A (gyógy)pedagógiai fejlesztőprogramok matematikai statisztikai alapokon nyugvó hatásvizsgálatához lényeges: 1) ismerni a minimálisan szükséges matematikai alapfogalmakkal (ezeket lásd: Máth és tsai, 2015), 2) egy megfizethető áru statisztikai szoftver, 3) e szoftverek alkalmazásához szükséges - legalább felhasználói szintű – jártasság is. E két utóbbi szükségletre nyújt praktikus megoldást jelen tanulmány, miközben bemutatja az R nyelvet, s annak lehetőségeit. Az R egy ingyenesen letölthető, matematikai statisztikai számítások végrehajtására is alkalmas szoftver, mely praktikus segédeszköze lehet a különleges bánásmódot igénylők kutatásának. Jelen tanulmány az R-ről szóló rövid tájékoztatót követően a kutatások során keletkezett adatok adatbázissá, adattáblává szervezését foglalja össze a fejlesztőprogramok hatásvizsgálatának három jellegzetes esetében.application/pdfdevelopment programmeeffectivenes studystatiticsfejlesztőprogramhatásvizsgálatstatisztikaFEJLESZTŐPROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATÁT SZOLGÁLÓ ADATBÁZISOK SZERKEZETE EGY INGYENES STATISZTIKAI SZOFTVERBEN: AZ R-BENfolyóiratcikkOpen Access2015https://doi.org/10.18458/KB.2015.2.37Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat21Különleges Bánásmód2498-5368