Fényes, Zsuzsanna HajnalkaHunyadi, Márta Éva2013-05-132013-05-1320132013-05-13http://hdl.handle.net/2437/167839Szakdolgozatomban a fiatalok elhelyezkedési esélyeit vizsgálom. Azon andragógia és szociológia végzettséggel rendelkező fiatalok állnak a dolgozat középpontjában, akiknek végzettségük megszerzése után sikerült az elhelyezkedés, valamint azok, akik nehezebben vagy egyáltalán nem is találtak eddig munkát. Először az oktatásba való emberi tőkeberuházást vizsgáltam, ezen belül a tőkekonvertálást, Bourdieu írásai alapján. Úgy gondoltam, hogy Schultz emberi tőke modelljét is fontos ismertetni, mert a témám elméleti alapjául szolgál, bemutattam, hogy milyen ráfordításokkal és hozamokkal jár az iskolába járás. Ezután a felsőoktatási expanzió hatásai kaptak szerepet a dolgozatban, az expanzió megosztotta a kutatók csoportját, kétféle vélemény alakult ki erről. A dolgozat célkitűzése az volt, hogy bemutassam a pályakezdő diplomások helyzetét, elhelyezkedési nehézségeit, valamint a sikerességi kritériumokat az álláskereséshez. Kutatásom felderítő kvalitatív kutatás. Az interjúk feldolgozásához a témaanalízis módszerét alkalmaztam. Az interjúk alapján leszűrtem, hogy fontos, hogy valaki a jövője érdekében már az egyetem évei alatt is tevékenyen vegyen részt, akár önkéntesként egy szervezet életében vagy diákmunkásként helyezkedjen el. A munkaadók pozitívan állnak ezekhez, de még inkább előnyére válhat ez az álláskeresőnek, ha kapcsolódik a későbbi munkájához vagy ahhoz, amire beadja az önéletrajzát. Javaslatként ezeket fogalmaznám meg, valamint azt, hogy már a végzettségét megszerzése előtt a hallgató kezdjen el állást keresni, ha nem a továbbtanulást választja.79hupályakezdőmunkanélküliségA diplomás pályakezdők álláskeresése és munkanélküliségeDEENK Témalista::Társadalomtudományok::Szociológia