Bíró, GyulaSzékelyné Veres, Erika2017-06-072017-06-072017-06-05http://hdl.handle.net/2437/241519A pedagógusok körében végzet kutatásom alapján bebizonyosodott az az állításom miszerint az integrált nevelés feltételei nem megfelelőek az intézményünkben. Leginkább a személyi feltételek hiányossága zavarja a kolleganőket a fejlesztő nevelő munka során. A tárgyi feltételek csak másodlagos tényezőként szerepelnek, mert ezeket pótolni tudják kreatív ötleteikkel. A szakmai bizonytalanságokat orvosolni kell, amiben a munkaközösség-vezetők és vezetők tudnak irányító szerepet vállalni. A cél ne az legyen, hogy a pedagógusok erejük végéhez közelítve teljesítsék a fejlesztési tervben megfogalmazott feladatokat, hanem jó lelki egészségben, nyugalomban lelkiismeretes, gyermekszerető oldalukat tudják érvényesíteni. Ehhez társadalmi szemléletváltás szükséges, a felsőbb szervek kitekintése a gyakorlati megvalósításra, az integrálással foglalkozó szakemberek véleményének, gyakorlati tapasztalatának aktívabb figyelembevétele. Az intézményemben a pedagógusok elkötelezettek, empatikusak szakmailag alkalmasak az együttnevelésre. Az életfogytig való tanulás ebben a témában is érvényes, mert olyan része ez a gyermeknevelésnek, ami az új módszerek, a pedagógiai pszichológiai és orvosi ismeretek komplexitása nélkül nehezen vihető végbe. Szerencsére az óvodánk pedagógusai nyitottak a korszerű ismeretek megismerésére, igénylik az alapos és átfogó szaktudást.52huóvodai integrálássniintegrálásfogyatékosságegyéni fejlesztésA sajátos nevelési igényű gyermekek integrálása az intézményembenDEENK Témalista::Neveléstudomány