Molnár, BalázsSzéles-Orosi, Gabriella2017-04-042017-04-042017-04-03http://hdl.handle.net/2437/236419Összefüggést próbálok találni a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek értelmi képességeinek alakulása és a szociokulturális háttér között, amiben felnőnek. Betekintést adok a cigány családok életkörülményeiről, családi szokásaikról, valamint bemutatom az óvodás korú gyermekek értelmi fejlődésének sajátosságait, főbb állomásait. Megjelennek továbbá a nevelési szokások, a cigányság érzelemvilága, az intézményes nevelés és a játék is, mely az egész óvodai életet áthatja, és a gyermekek értelmi képességeinek kibontakoztatásában is jelentős szerepe van. A dolgozat kutatási részében pedig 44 gyermek Difer – tesztjének részletes elemzésével foglalkozom mélyrehatóan.Vajon nekem, mint óvodapedagógusnak, és leendő fejlesztőpedagógusnak milyen szerepem lehet az ő jövőjük alakulása kapcsán? Szeretném megtalálni, hogy milyen teendőim lehetnek annak érdekében, hogy ezek a gyermekek felnőtt emberként pozitív értékekkel élhessék mindennapjaikat, és az általam átadott értékekkel saját maguk alakítsák szebbé és jobbá életüket, környezetüket.41hucigányságszociokulturaértelmi fejlődésDifer-tesztÉrzelmi és szociokulturális tényezők hatása az értelmi fejlődésreDEENK Témalista::Neveléstudomány